"Saya akan melakukan yang terbaik untuk mengemaskini blog ini setiap hari Isnin."
"I'll do my best to update this blog every Monday."


Disclaimer

Disclaimer

08 September 2014

Riveria Strike 2


Tarikh: 06/09/2014 (Sabtu) 
Lokasi: Riveria (Kuching - Samarahan Expressway)
Masa  : 6.30am - 11.15am



What?... Again???!!! OhMaiGot...! Aku sendiri pun tak percaya. dalam minggu yang sama aku strike lagi ikan Tetanda (Jenahak) @ Fingermark Bream kat lokasi yang sama. Bukan sekali, tapi 2 (seekor semakin besar & berat dari tangkapan hari Isnin yang lepas & seekor lagi masih baby).






Awal pulak aku sampai kali ini. Before 6.30am... Rehat jap bagi hari terang sikit.




Agak2 dah terang sedikit baru aku start cast. Ada beberapa kali gak terdengar "letupan" dari sang penghuni yang tengah breakfast... Pernah tak korang alami bila nampak "letupan" ikan nak makan lalu korang cepat2 lempar lure kat lokasi kejadian & time tu jugaklah birdnest! Pernah kan?

Tulah yang aku alami masa tu... Pastu aku agak2 jer lah menggunakan teori domino (entah pa2 entah teori aku nie), main blind cast jer aku lempar lure, retrive pelan2 & "Zeeeeettttt..." bunyi tali aku keluar dari bc

Apa lagi, terus aku "hook-up" balik bagi membalas serangan beliau (hah, ingat pulak aku teknik nie. Yelah tak nak macam kes Selunsong yang terlepas tempohari...). Strike akhirnya beb!




Strike sebelum jam 7.00am!... Nampak dah tanda "fingermark" kat hujung badan tu. Time nie beliau dah start lemah sikit selepas memberi tentangan hebat. Kejap2 memecut pakai turbo. Kejap2 pakai Nos. Layan baik punyaaaa...





1st catch - Ikan Tetanda (Jenahak) @ Fingermark Bream (2.9kg, 61cm) 
Rod: Storm "Mojo" (MOC602ML_6-12 lb)
Reel: Daiwa "Alphas" 103L (Purple)
Line: Sufix 832, 15 lb
Leader: Bossna "DFC Leader", 30 lb(80% Fluorocarbon) 
Lure: Z-man "MinnowZ" (Pearl)
Status: Tapau @ Take away





Close-up. Tercungap2 beliau kelelahan...





2.9kg! Wahhhhh... Lentur habis rod masa fight. Bergegar tangan aku masa angkat time nie. Syok fight woo!





Muka ada sinyummmmmmm... Best fight setakat nie. Alhamdulillah... Sungguh unSANGKArable! Agak2nya berapa banyak ikan nie kat dalam tu? Ada lagi kah saiz yang tahap Megatron?...





2nd strike! Baby le pulak...





2nd catch - Ikan Tetanda (Jenahak) @ Fingermark Bream 
Rod: Storm "Mojo" (MOC602ML_6-12 lb)
Reel: Daiwa "Alphas" 103L (Purple)
Line: Sufix 832, 15 lb
Leader: Bossna "DFC Leader", 30 lb(80% Fluorocarbon) 
Lure: Z-man "MinnowZ" (Pearl)
Status: C&R





So, yang masih baby nie aku C&Rkan. Biar beliau membesar untuk fight yang akan datang.




Kali nie aku tak cast sorang2. Ada kenalan dari FB yang nak join aku. Aku ok jer. Tapi beliau tak sempat menyaksikan aku fight ikan tu yang tak disangka strike awal. 

Kat besi penghadang (gambar bawah) nie kena hati2 gak terutamanya bila ikan semakin dekat. Bukan apa, kalau tak berhati-hati, boleh putus tali kena besi tu sebab besi tu ada yang karat.




Member tengah kosenteret!





With Kelvin Jazz, kenalan FB.





Lebih kurang jam 11.10am camtu, tiada lagi sambaran & "letupan". Berbeza suasana kali ini. Tempoh hari selepas hari hujan memang meriah penghuni dasar buat parti. Sana sini boleh dengar "letupan". Mungkinkah kat sini memang happening selepas hujan???  So, tu jer 1/2 day cast aku kali ini (Kelvin terpaksa balik awal sebab ada sedara yang datang berkunjung).





Cam biasa, bila sampai rumah aku sukat balik - 61cm.





Itulah yang dikatakan rejeki... When, Where, How, kita tak tahu. As long as kita berusaha, Insyaallah ada ganjarannya... Kalau sebelum ini semasa aku tambah cuti Hari Raya yang lepas, 5 hari berturut-turut aku kumpau (tersiksa fizikal & batin beb!), tapi kali ini beroleh pulak hasil yang lumayan. Dalam minggu yang sama pulak tu. Syukur alhamdulillah...

Bukan nak menyombong atau riak. Sebagai peringatan & motivasi kepada aku sendiri jugak kerana hal yang melibatkan rejeki nie kita tak boleh nak ramal. Point yang aku nak bagitahu, terus berusaha mencoba walaupun resultnya sering mengeciwa. Lagipun this is just hobby beb, untuk mengisi masa lapang...






Lure(s) / Setup of The Day...


Z-Man "MinnowZ" (Pearl) size: 3" + Zerek Weighted Worm Hook + Bell Singker + VMC DYNA Snap








2 comments: