"Saya akan melakukan yang terbaik untuk mengemaskini blog ini setiap hari Isnin."
"I'll do my best to update this blog every Monday."


Disclaimer

Disclaimer

17 March 2014

Snakehead Report (3rd week of March 2014)


Tarikh: 11/03/2014 (Selasa) 
Lokasi: Sekitar Kota Samarahan 
Masa  : 6.00pm - 7.00pm




Lure DIY - Angry Rat (AR) berjaya dengan 2 tangkapan & rabut berkali-kali gak. Yang penting kepuasan menggunakan lure DIY hasil titik peloh sendiri memang lazat amat!




1st catch - Snakehead

Rod: Okuma "Nemesis" (NEC562L_4-10 lb)
Reel: Daiwa "Alphas" 103L (Purple)
Line: Power Pro, 20 lb
Leader: YO-ZURI "H.D. CARBON", 30 lb(100% Fluorocarbon)
Lure: DIY Lure - "ANGRY RAT" (AR)




Close-up.






2nd catch - Snakehead

Rod: Okuma "Nemesis" (NEC562L_4-10 lb)
Reel: Daiwa "Alphas" 103L (Purple)
Line: Power Pro, 20 lb
Leader: YO-ZURI "H.D. CARBON", 30 lb(100% Fluorocarbon) 
Lure: DIY Lure - "ANGRY RAT" (AR)



 
Close-up.






*FREESTYLE STREET FISHING*









Tarikh: 12/03/2014 (Rabu) 
Lokasi: Sekitar Kota Samarahan 
Masa  : 6.15pm - 7.00pm




Lure DIY - Jump Frog (JF) juga turut berjaya menaikan seekor.




Snakehead

Rod: Okuma "Nemesis" (NEC562L_4-10 lb)
Reel: Daiwa "Alphas" 103L (Purple)
Line: Power Pro, 20 lb
Leader: YO-ZURI "H.D. CARBON", 30 lb(100% Fluorocarbon)
Lure: DIY Lure - "Jump Frog" (JF)




Close-up.






*FREESTYLE STREET FISHING*







Tarikh: 14/03/2014 (Jumaat) 
Lokasi: Belakang Summer Mall, Kota Samarahan 
Masa  : 6.15pm - 7.00pm




Selepas asyik di"racun" member aku dengan tangkapan berskala 1kg+, 4 ekor lagi tu di alur spot yang sama, the next day turun gak aku. Member aku si Azrin tu memang free memanjang, so awal2 lagi dia dah cast kat situ. Owh, siap dengan seekor tangkapan snakehead 1.9kg! Aishhhhhh.....!

Setelah dia tunjukkan aku spot tersebut, memang bertalu2 gak lah aku cast kat situ sambil borak2. Tetiba 1 sambaran ganas meletop menelan lure aku. Rilek dulu, 1 2 3... Nahhhhhhhh amik ko! Strike gak aku seekor saiz yang osemmmmmmm...!






Snakehead (57cm / 1.7kg)

Rod: Okuma "Nemesis" (NEC562L_4-10 lb)
Reel: Daiwa "Alphas" 103L (Purple)
Line: Power Pro, 20 lb
Leader: YO-ZURI "H.D. CARBON", 30 lb(100% Fluorocarbon)
Lure: SureCatch Tiny Frog "SureBite"


 

Close-up together-gather...





C&R... Hope we meet again beb!






 *FREESTYLE STREET FISHING*











Tarikh: 15/03/2014 (Sabtu) 
Lokasi: Sekitar Kota Samarahan 
Masa  : 7.30am - 6.30pm




Sabtu datang lagi... Bermakna aku akan hardcore cast hari ini dari pagi sampai petang. Lokasi permainan kali ini berdekatan sahaja. Malas nak main away jauh2 sebab salah satu plan aku sepatutnya hari ini nak cari lesen Sebarau, terpaksa dikensel sebab motosikal member merangkap guide aku tu rosak. Tempat tu pun aku lom pernah terjah lagi... So cam biasa jer lah... Dimulakan dengan sport Summer Mall. Komplot kali ini gak bersama Azrin.




1st catch - Snakehead

Rod: Storm "Mojo" (MOC602ML_6-12 lb)
Reel: Daiwa "Alphas" 103L (Purple)
Line: Power Pro, 20 lb
Leader: YO-ZURI "H.D. CARBON", 30 lb(100% Fluorocarbon)
Lure: SureCatch Tiny Frog "SureBite"



 
Close-up.






2nd catch - Snakehead

Rod: Storm "Mojo" (MOC602ML_6-12 lb)
Reel: Daiwa "Alphas" 103L (Purple)
Line: Power Pro, 20 lb
Leader: YO-ZURI "H.D. CARBON", 30 lb(100% Fluorocarbon)
Lure: SureCatch Tiny Frog "SureBite"




Close-up.






Beberapa kali gak aku dan Azrin rabut. Dia terlebih dahulu mendapat saiz berskala 1kg+. Aku masih lagi dengan tangkapan average sahaja. Tak terasa tengah hari menjelang & panas bukan kepalang. 

So, memandangkan takde lagi sambutan dari snakehead kat situ (tak tahan panas gak kot???), aku ajak Azrin tukar sport. Kali ini kita orang terjah kat kawasan kampung nun jauh ke dalam lagi (takyah imajin kat mana, memang korang tak nampak pun...).





3rd catch - Snakehead

Rod: Storm "Mojo" (MOC602ML_6-12 lb)
Reel: Daiwa "Alphas" 103L (Purple)
Line: Power Pro, 20 lb
Leader: YO-ZURI "H.D. CARBON", 30 lb(100% Fluorocarbon)
Lure: SureCatch Tiny Frog "SureBite"





Close-up.



Kat sini pun kurang sambutan sebab air parit agak kering. Ada 2 3 ekor lagi yang aku dapat, tapi saiz kecik belom baligh lagi. Malaslah aku nak gambar. Aku & Azrin dah rasa kureng berstamina disebabkan hari yang panas ini. Kepala aku dah start berdenyut2 nak pening. 

Akhirnya Azrin surrender balik awal. Aku lak kalau balik rumah nie, siaplah "dikerjakan" oleh anak2 aku. Baik aku lepak kat mana2 dululah sebelum menyambung xtvt nie.

So, aku lunch dulu sebab perut pun dah berbunyi. Sambil2 tu buat perancangan apa nak buat lepas nie di kala kepala yang semakin berdenyut2... 
Ya, aku telah buat 1 keputusan.... Aku solat Zohor dulu di masjid berdekatan. Kemudian tdo kat masjid tu jap untuk "charging" bateri aku yang semakin low. Dapat gak aku terlelap lebih kurang sejam 1/2 gitu... Baru kurang rasa denyutan kat kepala aku.

Jam menunjukkan 2.45pm. Misi aku bersambung balik. Sekali lagi aku mencari saiz "megatron" (gelaran bagi aku snakehead berskala 1kg+ & ke atas) kat lokasi pertama pagi tadi - Summer Mall.  Kali ini rejeki masih lagi berpihak pada aku. Alhamdulillah, 2 megatron aku dapat hari ini. TAPI ADA "BAYARANNYA"...




Hari pun dah ok sikit tak berapa panas sangat. On off on off...



 
4th catch - Snakehead (55cm / 1kg+)

Rod: Storm "Mojo" (MOC602ML_6-12 lb)
Reel: Daiwa "Alphas" 103L (Purple)
Line: Power Pro, 20 lb
Leader: YO-ZURI "H.D. CARBON", 30 lb(100% Fluorocarbon)
Lure: SureCatch Tiny Frog "SureBite"





Close-up 1st megatron.







"BAYARAN" yang mahal! Lamalah jawapnya Alphas aku tu rehat. Hrmmmm...




Inilah BAYARAN yang aku maksudkan tadi (gambar masa balit rumah & bc tu dah siap dicuci untuk direhatkan, baru jelas sikit). What going on??? 

Well, masa aku tengah snap last gambar kat atas tu, tetiba snakehead tu histeria agaknya & melompat tinggi serta landing cun2 kat atas bc aku! Awwwuchhhhh...! Tepat sangat beliau landing. Macam tak percaya je apa yang aku saksikan. Memang tak sempat buat apa2 dah... 

Moral of the story; Jangan letak snakehead yang sedang marah dekat dengan set pancing anda kerana kita tidak tahu sekuat mana tahap amarah mereka.... (Yelah tu... masih gak aku buat!)

Mujur firasat aku masa nak turun hari nie bawak set bc back-up. Kalau tak, awal le aku balik...


Dengan menggunakan khidmat Shimano Calcutta Conquest 51 kali ini, 2nd megatron aku dapat. Personal record dari segi panjang masih belum dapat aku pecah, masih terikat dengan 57cm. Kalau berat tu, pecah dah. Snakehead semalam 1.7kg. Yang aku dapat kali ini hanya 1.6kg.





5th catch - Snakehead (57cm / 1.6kg)

Rod: Storm "Mojo" (MOC602ML_6-12 lb)
Reel: Shimano Calcutta "Conquest 51"
Line: Power Pro, 20 lb
Leader: YO-ZURI "H.D. CARBON", 30 lb(100% Fluorocarbon)
Lure: SureCatch Tiny Frog "SureBite"





Close-up.





Another view... Megatron nie memang fight habis2an... Siap bawa main tarik tali dalam reba. Mujur Mojo mampu menangani snakehead ini yang kerasukan! Hahaha...









*FREESTYLE STREET FISHING*







No comments:

Post a Comment