"Saya akan melakukan yang terbaik untuk mengemaskini blog ini setiap hari Isnin."
"I'll do my best to update this blog every Monday."


Disclaimer

Disclaimer

03 March 2014

Snakehead Report (5th week of February 2014)


Tarikh: 24/02/2014 (Isnin)
Lokasi: Sekitar Kota Samarahan
Masa  : 5.50pm - 7.00pm



Selepas air parit / longkang melimpah, sekurang-kurangnya memerlukan sehari 2 untuk surut sikit & sesuai untuk cast (bedasarkan pengamatan aku kat beberapa spot kat sini lah...). So, untuk permulaannya, aku gi kat spot peberet untuk praktikal teori aku tu & wallaaaa....




Ada sambaran kat sini tapi sayang tak solid hook-up.




Selalunya kat tepi2 semak tu "beliau" ambush.




1st catch - Snakehead

Rod: Okuma "Nemesis" (NEC562L_4-10 lb)
Reel: Daiwa "Alphas" 103L (Purple)
Line: Power Pro, 20 lb
Leader: YO-ZURI "H.D. CARBON", 30 lb(100% Fluorocarbon)
Lure: SureCatch Tiny Frog "SureBite"




Close-up.




Another view.




2nd spot.




"Boiling" tu wooo... Tapi tak tahu kat mana menghilang papa & mama nya. Dari lure yang weedless, jf & berkipas pun masih takde respond. Dah yatim-piatu agaknya...




2nd catch - Snakehead

Rod: Okuma "Nemesis" (NEC562L_4-10 lb)
Reel: Daiwa "Alphas" 103L (Purple)
Line: Power Pro, 20 lb
Leader: YO-ZURI "H.D. CARBON", 30 lb(100% Fluorocarbon)
Lure: SureCatch Tiny Frog "SureBite"




Close-up.





*FREESTYLE STREET FISHING*









Tarikh: 25/02/2014 (Selasa)
Lokasi: Sekitar Kota Samarahan
Masa  : 5.45pm - 7.00pm



Kat tengah2 kesibukan jalan utama ini berhampiran Summer Mall Shopping Complex, ada satu parit yang "liat" sangat snakehead kat nak sambar lure. Dah bekali2 gak aku main kat spot nie, namun masih kumpau. Lure pun dah macam2 jenis aku pakai, langsung tak dipandang! Dah culas ke dengan artificial lure nie?.. 




Kat parit nie lah yang masih mencabar maruah aku sebagai seorang caster! Cehwahhhh... Tunggu masa ah, siap kau!




Sama gak kat sini. Yang nie kat belakang aku dalam 1st pic kat atas tu.




Sini best sikit sebab dulu memang aku selalu dapat kat sini. Tapi saiz tak lah besar mana. Kategori remaja jer. Hampir2 hook-up aku time nie.




Cetek gak dah air parit nie. Kena tunggu paras air naik sikit baru best spot nie. Kat tengah kangkung tu selalu ambush berlaku.




Setelah 45 minit bermain kat spot pertama tu, aku tukar lokasi ke spot peberet cam biasa sebab aku masih nak cuba cari mama & papa snakehead kat tempat boiling semalam. Namun masih tiada kelibatnya di situ. Mungkin memang dah tak berpapa & mama lagi agaknya. Hanya seekor yang aku dapat.




Snakehead

Rod: Okuma "Nemesis" (NEC562L_4-10 lb)
Reel: Daiwa "Alphas" 103L (Purple)
Line: Power Pro, 20 lb
Leader: YO-ZURI "H.D. CARBON", 30 lb(100% Fluorocarbon)
Lure: SureCatch Tiny Frog "SureBite"





Close-up.




Another view.


 


 *FREESTYLE STREET FISHING*









Tarikh: 26/02/2014 (Rabu)
Lokasi: Sekitar Kota Samarahan
Masa  : 6.10pm - 7.00pm



Kali ini parit sawah padi jadi sasaran untuk aku lepas gian. Minggu lepas aku dah cuba kat sini. Tetapi time tu air besar sangat & melimpah masok ke dalam sawah. So agak susahlah nak cast. Tapi hari ini dah stat beransur surut. Kalau diikutkan 3 ekor yang aku dapat. Tapi yang 2 tu berjaya diselamat oleh rumput yang tebal. Hanya seekor jer yang dapat. 10 minit hilang sebab nak bagi air lalu dalam insang snakehead ini disebabkan kecederaan menelan putra katak. Nasib baik dapat diselamatkan & diC&R...





Beransur surut. Kalau minggu lepas tu memang tak nampak rumpu2 kat depan tu ditengggelam air.




Snakehead

Rod: Okuma "Nemesis" (NEC562L_4-10 lb)
Reel: Daiwa "Alphas" 103L (Purple)
Line: Power Pro, 20 lb
Leader: YO-ZURI "H.D. CARBON", 30 lb(100% Fluorocarbon)
Lure: SureCatch Tiny Frog "SureBite"





Close-up.






 *FREESTYLE STREET FISHING*








Tarikh: 27/02/2014 (Khamis)
Lokasi: Sekitar Kota Samarahan
Masa  : 5.50pm - 7.00pm



2 Spot permainan aku kali ini. 1 spot baru & 1 spot lama. Syukur kedua2nya berhasil dengan 4 tangkapan & selamat diC&R.



Nilah spot baru tu. Sawah padi sebelah roundbout.




1st catch - Snakehead

Rod: Okuma "Nemesis" (NEC562L_4-10 lb)
Reel: Daiwa "Alphas" 103L (Purple)
Line: Power Pro, 20 lb
Leader: YO-ZURI "H.D. CARBON", 30 lb(100% Fluorocarbon)
Lure: SureCatch Tiny Frog "SureBite"






Close-up.




 
2nd catch - Snakehead

Rod: Okuma "Nemesis" (NEC562L_4-10 lb)
Reel: Daiwa "Alphas" 103L (Purple)
Line: Power Pro, 20 lb
Leader: YO-ZURI "H.D. CARBON", 30 lb(100% Fluorocarbon)
Lure: SureCatch Tiny Frog "SureBite"





Close-up.


 


Last aku gi riki tempat nie minggu lepas tak nampak titi tu sebab ditenggelam air.





Taklah panjang mana parit sawah padi nie. Kat hujung2 tu ditumbuh teratai. Tempat persembunyiannya...





Setelah 20 minit main kat sini, aku berpindah lak kat spot lama - Teratai Layu di Tasik Madu. Memang dalam 90% lure dicast akan jatuh atas teratai. Boleh dikatakan memang ditutup teratai habis parit nie. Ada gak keseronokan dia bila snakehead cuba "mengetok" lure dari bawah teratai. Time nie best sebab bila clear jer tempat lure jatuh dari teratai tu bersedialah melihat sambaran dari snakehead!




3rd catch - Snakehead

Rod: Okuma "Nemesis" (NEC562L_4-10 lb)
Reel: Daiwa "Alphas" 103L (Purple)
Line: Power Pro, 20 lb
Leader: YO-ZURI "H.D. CARBON", 30 lb(100% Fluorocarbon)
Lure: SureCatch Tiny Frog "SureBite"





Close-up.





4th catch - Snakehead

Rod: Okuma "Nemesis" (NEC562L_4-10 lb)
Reel: Daiwa "Alphas" 103L (Purple)
Line: Power Pro, 20 lb
Leader: YO-ZURI "H.D. CARBON", 30 lb(100% Fluorocarbon)
Lure: SureCatch Tiny Frog "SureBite"




Close-up.




 *FREESTYLE STREET FISHING*




No comments:

Post a Comment