"Saya akan melakukan yang terbaik untuk mengemaskini blog ini setiap hari Isnin."
"I'll do my best to update this blog every Monday."


Disclaimer

Disclaimer

23 June 2014

Snakehead Report (4th week of June 2014)


Tarikh: 19/06/2014 (Khamis) 
Lokasi: Port Summer Mall(SM)
Masa  : 6.30am - 7.45am



Kesempatan berkursus yang dekat dengan lokasi kediaman, aku gunakan untuk casting snakehead awal pagi memandangkan kursus start jam 8.30am. 

So, purata jam 6.30am-7.45am bagi aku memadai untuk memenuhi hobi aku ini. Memang kalau ada peluang untuk casting tu tak akan aku lepaskan. This is My Hobby & This is My Passion!




Port yang semakin mengering.






Need hujan lebat bagi mengembalikan kegemilangan port nie...






Kangkung pun semakin menutup permukaan.





Selepas 2 hari berturut2 aku kumpau & rabut, di hari terakhir kursus, berjaya gak aku naikan snakehead berskala 1kg++. Walaupun port semakin kering, masih ada snakehead yang sudi bermain di luar zon selesanya.

Oh, BTW, rod nemesis aku yang patah tempoh hari telah aku modified tapi menjadi pendek sedikit & asalnya 2 piece telah menjadi 1 piece. Hentamsajalah... Janji masih berguna. 




1st catch - Snakehead (52cm, 1.3kg)
Rod: Okuma "Nemesis" (4-10 lb)
Reel: Daiwa "Alphas" 103L (Purple)
Line: Power Pro, 20 lb
Leader: Bossna "DFC Leader", 30 lb(80% Fluorocarbon)
Lure: SureCatch Tiny Frog "SureBite"
Status: C&R






Good size of 52cm.





Close-up with SureCatch Tiny Frog yang solid hook-up.






Yes, 1.3 kg. Osemmmmmm!





Setelah merasakan itu sahaja snakehead pada pagi ini, kat 1 hot spot yang aku rasakan berpotensi, aku cast betul2 kat hot spot tu. Setelah 2 kali twitch, takde sambutan (biasanya kat situ landing saja lure tepat kat tempat tu memang tak sempat nak twitch dah sebab terus disambar!), kosong agaknya... 

Twitch ke-3 & kiranya aku mahu retrive cepat2 & balik rumah, tetiba lure aku disentap ganas!  Last card  yang hook-up. Agak kasar tarikanya kali ini.





2nd catch - Snakehead (58cm, 1.7kg)
Rod: Okuma "Nemesis" (4-10 lb)
Reel: Daiwa "Alphas" 103L (Purple)
Line: Power Pro, 20 lb
Leader: Bossna "DFC Leader", 30 lb(80% Fluorocarbon)
Lure: SureCatch Tiny Frog "SureBite"
Status: C&R







Selepas sesi bergambar nie, snakehead tu meronta sikit & dengan mudahnya lure SureCatch Tiny Frog aku tu terlepas! Perghhhh... That was very close call nak rabut kalau beliau buat 'perangai' masa kat dalam air tu.






With 1.7 kg, this 1 is very good fighter!






Last pose before going home... \('-')/












2 comments:

  1. assalam tuan tahniah dan mantap perjalanan casting . syabas kerana amalkan CnR.. sedikit pertanyaan tentang a70 taken ruler, tuan beli dimana dan berapa hargany tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm...
      TQ tuan sudi singgah. Tak semua C&R tuan... Ada gak perlu seekor 2 untuk buat lauk. Ambil bila perlu & lepas jika x perlu.
      A70 taken ruler tu saya mintak tolong member belikan. Kat list "Label" sebelah kanan tu ada short-cut story dia tuan... Scroll plan2...

      Delete