"Saya akan melakukan yang terbaik untuk mengemaskini blog ini setiap hari Isnin."
"I'll do my best to update this blog every Monday."


Disclaimer

Disclaimer

12 June 2013

Komplot UNsangkaRABLE - SABAH VOL.1 (PART 3)


02/06/2013 - DAY 3

Hari ini ujian sebenar bagi acara casting boatbase. Setelah berehat sehari, now is the time to practise what i have learned... (wahhhhh... tetiba biru mata hitamku!). Spot yang dipilih kali ini di Delta Weston, antara lokasi Ikan Tembaring @ Kanai a.k.a Borneo BlackBass or Stacy AF...

Cam biasa, seawal 4.30am dah bangun tido & bersiap-siap ala kadar untuk misi kali ini. 2 buah bot akan turun hari ini dengan 5 orang caster yang hensem2 belaka (tapi 2 telah berpunya.... Sorry! ;p). "Jom, kita kasi gegar sama Weston!"


4 km lagi tinggal. Naissss.....


Welkam to Pekan Weston bebeh!


Wahhhh... old town eh. Osemmmm!


2 bot yang digunakan parking di rumah seorang lagi caster yang tidak dapat ikut bersama  kerana demam. "Next time Ustad kita komplot sama2 yer. Moga cepat sembuh!"


Pose jap... Muka yang masih mamai tu! Bengkak rasa mata tak cukup tido.


Kemas2 weapons.


Jamal & Baim mengisi masa lapang dengan bermain osom!


Pendi & Bro Samoi membersih apa2 yang patut.


Tempat parking yang sempit tapi takde bayar parking kupon.


Hmmm... Kalau terjun dari tingkap nie terus masok dalam bot!


Aku yang masih "di alam fana cinta". Bot 1: with Bro Samoi.


Bot 2: Pendi, Jamal & Baim.


Lets go...


Sebahagian daripada rumah penduduk. Bestkan duduk sini. Boleh cast terus dari ruang tamu sambil layan tetamu. Takpun dari kitchen sambil memasak maggi...


Guna shortcut.


Belakang tu laut. Kalau hari clear boleh nampak Pulau Labuan dari sini.


Setelah berbot kona sana kona sini masok keluar sungai akhirnya sampai di sekitar muara sungai tah pa nama dia aku tak ingat, terus mecast. Aku rasakan tahap castingku ada meningkat sedikitttttttttttt jer. Well, keep on learning dengan otai slowly. Itu yang penting.


Yes, sambaran awal pertama yang kasar jugak & menyelamatkan aku daripada memegang tittle kumpau. Kerapu Minyak pertama.


Another pose. Hehehe...


TDD 7 Fire Tiger yang aku baru gunakan tu patah pulak masa dalam bot ketika lepas dari mulut Kerapu Minyak tu (lure lama nie aku jumpa masa rescue lure aku sangkut di Kuching once upon a time). Sayang wooo killer tu!

Dah nama masih amatur, beberapa kali gak aku rabut tak solid hook-up. Sekali tu masa strike, tali braided awa-shima 30lbs pulak putus! Bukan besar pun Ikan Kerapu Minyak yang hook-up tu (nampak masa ikan tu naik ke permukaan) but tali tu yang macam rapuh pulak tak tahan shock agaknya. Maka tapaulah sekali lure storm aku. Dahlah takde tali spare. So dengan baik hatinya Bro Samoi pinjamkan aku CQ51 beliau. Mula2 tu kekok sikit pakai RBC mahal nie, pastu oklah pulak. Lazat!


Hasil pertama dari Bro Samoi setelah bertukar spot. Ikan GT. Wow, mablessss...!


 Ada lah jugak beberapa ekor Ikan Kerapu Minyak yang Bro Samoi dapat (memang betul2 lihai otai nie. Beliau jer yang selalu dapat!), cam biasa beliau malas nak bergambar. Mana2 saiz yang bawah umor pulak diC&R. Berita dari bot 2 pun sama jugak. Banyak sambaran dari sang Kerapu Minyak.

"Tringgggggggg... Lunch time!" Spot yang teduh dicari untuk main masak2 kali ini. Telah menjadi kebiasaan group Bro Samoi nie, kalau gi casting, grenti lunch ikan yang fresh! Untuk menu masakan kali ini pulak GT & Kerapu Kari.


Jamal tengah memberi tunjuk ajar kepada Pendi cara2 untuk mengupas bawang dengan teknik yang betul sambil merenung manja.


Baim yang mengetap bibir cuba mencabut tali pusat ikan.


Bro Samoi dah standby alat2 untuk main masak2. Hanya menunggu kerja si Pendi & Baim yang lambat cam siput. Ke lagi lambat dari siput???


Aku pulak standby 100plus kat Baim yang keletihan mencabut setiap sisik ikan satu persatu.


"Spoiler ikan nie kena buang. Kalau tidak nanti laju dia berenang dalam periuk masa dimasak." kata Baim dengan bijaknya.


Laaa... masih kupas bawang ko Pendi? Bawang betul!!!


Setelah hampir 18 jam si Baim & Pendi menyediakan bahan & ikan, barulah acara main masak2 dimulakan.


Dengan ayuganasnya Bro Samoi memberi tumpuan terhadap masakan beliau ala2 MasterChef Selebriti gitwu...


Jamal yang tetiba hilang akal cuba mengcasting Ikan Sardin dalam tin untuk menambah juadah lunch.


Gay Gaya seorang caster yang sungguh "PRO" menghayun rod! PROsak...


Setelah makan2 dengan Abu Lahapnya & kekenyangan, kami pun rest sekejap sambil2 menunggu si Pendi yang tengah "melepas" kerana keracunan bawang yang beliau kupas sendiri.... agaknyalah. Selesai semua urusan, kami meneruskan misi ke spot yang lain pulak.


Dah nama otai, seekor MJ yang agak kasar jadi mangsa kali ini. Weldan bro! Sebelum strike yang ini "menjerit" bc beliau ditarik MJ yang lebih besar. Tapi MJ tersebut berjaya melarikan diri dengan jayanya.


Penangan dari lure Ofmer & akhirnya aku memecah kebuntuan diri sendiri dengan tangkapan Kerapu Minyak agak kasar yang ke-2. Phieeewww....


Lagi sekali Kerapu Minyak ke-3 tewas dengan lenggokan ayu sang Yo-Zuri.


Dalam asyik bercasting nie sempat juga Bro Samoi memberi tips & membetulkan beberapa kesilapan yang aku buat ketika casting. Thanks bro atas ilmu yang diberikan! Sangat berguna bagi newbie cam aku nie.


Mungkin berkat beliau tidak lokek dengan tips & ilmu, rejeki MJ paling besar dalam trip kali ini menjadi milik beliau. Gojessssssss!


Another view.


Close-up.


Kesan daripada tips & teknik casting dari Bro Samoi tunjukkan, aku merasakan jauh bezanya peningkatan teknik casting aku kali ini. Birdnest sedikit jer. Lure ke atas pokok jugak jauh berkurangan. Accuracy and distance semakin osemmmmm....! Tak risau lagi nak cast di celah2 kangkang akar bakau dan...


...akhirnya berhasil dengan Kerapu Minyak yang ke-4 & paling besar aku dapat.


Another camera trick view. Hahaha...


Memandangkan hari semakin petang, maka misi kali ini diStop for now. Aku sungguh berpuas hati dengan hasil kali ini kerana kesemua Kerapu Minyak yang aku dapat agak kasar2 saiznya. Tak pernah semenjak aku menceburi dunia casting ini aku mendapat hasil dengan saiz begitu (mode: hampir menitis air mata kegembiran sambil menaip nie).

Bot ke-2 jugak berhasil dengan lumayan. Saiz C&R pun diaorang tapau. Kejam sungguh! Patutlah hasilnya lebih banyak dari aku & Bro Samoi. Main tipu ah...


Hasil daripada aku & Bro Samoi.


Hasil daripada Jamal, Pendi & Baim.


Jumlah keseluruhan.


Yang paling penting bagi aku dalam trip kali ini, dapat knowledge, skills, experience & the most inportant new friends...



bersambung...




2 comments:

  1. Osem story bro.kihkihkih. sorry hari tu tlmpau bizi. X smpat mo manja2 lbih ckit. Wakakakaka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Muhahahaha... Lepas ko penat bermanja dgn Baim, tidur mati pulak dlm kereta. Nasib baik Bro Samoi tak hantar kau ke rumah kebajikan....

      Delete