"Saya akan melakukan yang terbaik untuk mengemaskini blog ini setiap hari Isnin."
"I'll do my best to update this blog every Monday."


Disclaimer

Disclaimer

17 September 2015

Snakehead Report (2nd week of September 2015)


Tarikh: 13/09/2015 (Ahad) 
Lokasi: Sekitar Kota Samarahan
Masa  : 4.00pm - 6.00pm



Trip Saltwater lone ranger aku kali ini kumpau. Sejak awal pagi lagi aku dah ke beberapa tempat yang aku biasa cast seperti di Riveria. Bila kumpau kat Riveria aku cast kat Tambak Pending, pun kumpau. Kemudian kat Tambak Bako, kumpau lagi. Last port kat Sungai Rengit, hoh takde rejeki, kumpau untuk sekian kalinya.

So, sebagai pengubat kumpau, aku main freshwater lak layan snakehead. Misi aku kali ini, aku nak tapau sekor buat sup! 






Lokasi pertama. Air semakin kering tapi tumbuhan (pa nama tu, tah!) makin banyak.





Setiap "opening" tu biasanya tempat snakehead suka ambush. Opening sebelah kiri sekali tempat beliau bersembunyi! 1st cast rabut. Lama gak pujuk, kemudian baru strike!





Species: Haruan @ Common Snakehead (1st catch)
Rod: Okuma_Nemesis (4-10 lb) 
Reel: Team Seahawk_Bass 103L
Line: Kirin_20 lb
Leader: Bossna_DFC Leader, 30 lb (80% Fluorocarbon)
Lure: SureCatch_Tiny Frog
Status: C&R





Saiz yang belum cukup sesuai untuk buat sup, so aku C&R. Kemudian aku berpindah kat tempat lain lak lepas takde lagi miskol dari penghuni lain kat sini.





Species: Haruan @ Common Snakehead (2nd catch)
Rod: Okuma_Nemesis (4-10 lb) 
Reel: Team Seahawk_Bass 103L
Line: Kirin_20 lb
Leader: Bossna_DFC Leader, 30 lb (80% Fluorocarbon)
Lure: SureCatch_Tiny Frog
Status: C&R





Hoh, yang nie dari kawasan kangkung yang air nya agak cetek mengejar lure aku dengan ganas.





Lokasi ke-2. Pun aku rasa saiz yang perlu di C&R jugak... Takpe, cari kat tempat lain lak.





Lokasi ke-3. Semakin cetek air nie sebab dah lama tak hujan.





Potensi kawasan ambush yang banyak walaupun air jernih, namun tiada sambutan pada mulanya. Tetiba satu serangan berserta gelombang dari sebelah kanan kat hujung2 tu yang rabut pada mulanya. Kemudian aku pujuk lagi & kali ke-3 baru strike!





Species: Haruan @ Common Snakehead (3rd catch)
Rod: Okuma_Nemesis (4-10 lb) 
Reel: Team Seahawk_Bass 103L
Line: Kirin_20 lb
Leader: Bossna_DFC Leader, 30 lb (80% Fluorocarbon)
Lure: SureCatch_Tiny Frog
Status: Tapau @ Take away





Close-up.





Good size. Akhirnya saiz ngam untuk ditapau & dijadikan sup. Alhamdulillah...





Lepas tiada lagi strike lain, aku gi tengok kat tempat kejadian. Rupa2nya beliau bawak kat bawah akar tu. Patutlah payah gak aku tarik keluar masa strike. Kena lak rod setting light! Misi mencari lauk buat sup tercapai. Cukuplah dulu. TAPAU IKUT KEPERLUAN, BUKAN IKUT PERASAAN! Ingat tu...





LURE(S) OF THE DAY



Orange Head.








No comments:

Post a Comment