"Saya akan melakukan yang terbaik untuk mengemaskini blog ini setiap hari Isnin."
"I'll do my best to update this blog every Monday."


Disclaimer

Disclaimer

14 December 2015

Land Base Sekitar Kuching - 12/12/2015


Tarikh: 12/12/2015 (Sabtu) 
Lokasi: Salak Petak, Kuching
Masa  : 6.40am - 3.30pm



Minggu lepas aku kumpau, pasal tu takde report blog last week (even snakehead pun kumpau?) Hoh sedeh!. So minggu nie kalau ekot plan aku nak ke Belungei, Lundu. Tapi apakan daya, kereta lak takda (aku tukar 'shift' dengan Mem ari nie. That's why aku cast hari Sabtu. Dia pakai kereta).

Cast sekitar Kuching lah jawabnya... Cam biasa, port wajib di Riveria diterjah & cam biasa gak - kumpau. Pastu ke Tambak Bako, pun kumpau. Ke Semariang Aman, kumpau lagi. Last2 aku target kat Salak Petak. Ada 'setup' lure theory yang nak aku try kat sana.





Lokasi pertama. Tak berapa ber'halangan' sangat namun seringkali lure terkorban kat sini jika tak berhati2. Aku gunakan lure Ofmer Wonder 50 sekali lagi & kat sini gak aku test lure Wonder yang sama bulan lepas kalau tak silap. Leh rujuk post terdahulu.





Species: Ikan Bekut @ Belukor Pasir (1st catch)
Rod: Storm_Mojo (6-12 lb) 
Reel: Shimano_Scorpion MG 1001
Line: Special Line (4X), 18 lb
Leader: Bossna_DFC Leader, 30 lb (80% Fluorocarbon)
Lure: Ofmer_Wonder 50
Status: C&R





Ofmer Wonder 'setup' lure theory apanya? Haaaa... Inilah teori 'setup' lure yang aku maksudkan - hook kat ekor tu aku pakai / tambah bulu (cam kat gambar nie). Original Wonder tu takda bulu sebenarnya. Tu jer. Saspen kan? Hahaha...





Selepas 2 3 kali rabut Ikan Bulan, aku tukar ke lokasi ke-2 lak. 'Halangan' yang tak berapa nak nampak (kat sini 2 3 kali gak lure aku sangkut kat reba / kayu dalam tu. Nasib baik dapat diselamatkan). Kat sinilah banyak Ikan Bulan saiz kasar yang aku rabut (dengan pelbagai aksi meloloskan diri) & tertarik betul ia kat 'setup' lure tu.





Akhirnya berjaya gak aku daratkan seekor saiz kasar (paling kasar dalam trip nie). Disebabkan kawasan yang banyak "halangan", aku galakan korang retrive laju2 tak payah nak layan2 fight ikan tu sangat! Kalau mau lure selamat. Lain lah kalau kat kawasan yang clear.





Species: Ikan Bulan @ Local Tarpon (2nd catch)
Rod: Storm_Mojo (6-12 lb) 
Reel: Shimano_Scorpion MG 1001
Line: Special Line (4X), 18 lb
Leader: Bossna_DFC Leader, 30 lb (80% Fluorocarbon)
Lure: Ofmer_Wonder 50
Status: Tapau @ Take Away





Kuat meronta beliau nie tak nak bergambar. Namun kat kuali jua. Goreng garing2!





Species: Ikan Bekut @ Belukor Pasir (3rd catch)
Rod: Storm_Mojo (6-12 lb) 
Reel: Shimano_Scorpion MG 1001
Line: Special Line (4X), 18 lb
Leader: Bossna_DFC Leader, 30 lb (80% Fluorocarbon)
Lure: Ofmer_Wonder 50
Status: C&R





Lagi sekali dapat baby Ikan Bekut @ Belukor Pasir.





Bila dah kurang sambutan, aku gi kat sebelah hujung sikit dari lokasi tadi. Ko tengoklah 'halangan'2 kat sini Jah! Banyak hasutan Syaitan yang menyebabkan rasa was2 nak baling lure ke tak! Setan betul Syaitan tu! Hahaha...





Lapang? Nope, kat bawah tu banyak halangan yang tak nampak. Sangkut gak sekali dua lure kat sini. Tapi dapat diselamatkan. Kalau pakai tali Ultra Light mau lama dah putus. Bila pakai tali yang kasar sikit sekurang2nya dapat tarik lure. Hanya hook jer yang bengkok / kangkang.





Hoh, ganas & seram cast kat tempat camgini beb lebih2 lagi guna lure jenis singking cam Ofmer Wonder tu! Mau tak mau kena belajar gak untuk tambah tahap kompiden diri. Practise Make Perfect! Kalau tak memang selamanya 'level' tak up2...





Species: Ikan Ubi Belontok @ Northen Mud Gudgeon (4th catch)
Rod: Storm_Mojo (6-12 lb) 
Reel: Shimano_Scorpion MG 1001
Line: Special Line (4X), 18 lb
Leader: Bossna_DFC Leader, 30 lb (80% Fluorocarbon)
Lure: Ofmer_Wonder 50
Status: C&R





Yes, lesen spesis baru yang aku dapat. Walaupun yang nie saiz baby, tapi beliau nie boleh membesar bagai Johan tau!





Dulu time lure Wonder aku nie takda bulu, taknak lak beliau kejar. Bila tambah bulu, naik bulu lak beliau.





Tukar lagi lokasi kat petak lain lak. Yang nie kat tengah & tepi berhalangan. Depan tu memang ada clear sikit. Tapi terjadi gak lure sangkut & dapat aku selamatkan kat sini disebabkan time cast, angin bertiup menyebabkan lure aku tersasar dari lokasi.





Species: Ikan Ubi Belontok @ Northen Mud Gudgeon (5th catch)
Rod: Storm_Mojo (6-12 lb) 
Reel: Shimano_Scorpion MG 1001
Line: Special Line (4X), 18 lb
Leader: Bossna_DFC Leader, 30 lb (80% Fluorocarbon)
Lure: Ofmer_Wonder 50
Status: C&R





Hoh, berminat betul beliau yang pemalu nie.





Species: Ikan Selunsong @ Siakap @ Barramundi (6th catch)
Rod: Storm_Mojo (6-12 lb) 
Reel: Shimano_Scorpion MG 1001
Line: Special Line (4X), 18 lb
Leader: Bossna_DFC Leader, 30 lb (80% Fluorocarbon)
Lure: Ofmer_Wonder 50
Status: Tapau @ Take Away





Nie antara spesis yang aku tunggu2 membaham lure teori 'setup' yang aku try. Arghhhh tak kira, walaupun tak cukup umo, aku tapau buat lauk!





Species: Ikan Bulan @ Local Tarpon (7th catch)
Rod: Storm_Mojo (6-12 lb) 
Reel: Shimano_Scorpion MG 1001
Line: Special Line (4X), 18 lb
Leader: Bossna_DFC Leader, 30 lb (80% Fluorocarbon)
Lure: Ofmer_Wonder 50
Status: Tapau @ Take Away





Kat tepi mulut nie lure sangkut. Baru mendarat & meronta, terus tertanggal lure. Sib baik dah kat darat. Say Cisssssss... before digoreng!





Species: Ikan Selunsong @ Siakap @ Barramundi (8th catch)
Rod: Storm_Mojo (6-12 lb) 
Reel: Shimano_Scorpion MG 1001
Line: Special Line (4X), 18 lb
Leader: Bossna_DFC Leader, 30 lb (80% Fluorocarbon)
Lure: Ofmer_Wonder 50
Status: C&R






Baby Selunsong lagi. Kecik2 pun tergoda. Miang betul! Yang nie aku "let it go... let it go...!"





Species: Ikan Selunsong @ Siakap @ Barramundi (9th catch)
Rod: Storm_Mojo (6-12 lb) 
Reel: Shimano_Scorpion MG 1001
Line: Special Line (4X), 18 lb
Leader: Bossna_DFC Leader, 30 lb (80% Fluorocarbon)
Lure: Ofmer_Wonder 50
Status: Tapau @ Take Away





Yes, lauk tak cukup umo lagi. Memang menjadi teori 'setup' lure aku wei....





Species: Ikan Bekut @ Belukor Pasir (10th catch)
Rod: Storm_Mojo (6-12 lb) 
Reel: Shimano_Scorpion MG 1001
Line: Special Line (4X), 18 lb
Leader: Bossna_DFC Leader, 30 lb (80% Fluorocarbon)
Lure: Ofmer_Wonder 50
Status: C&R





Baby lagi yang berminat & hasil terakhir aku (walaupun beberapa petak lagi aku test, namun tak berhasil) dalam trip solo land base kali ini. Syukur & puas hati walaupun boleh dikatakan semua saiz baby. Yang penting strike beb!






LURE(S) OF THE DAY

Ginelah rupa ori lure Ofmer Wonder yang takde bulu kat hook di ekor tu. Walaupun mungkin sebahagian tempat ikan nya masih degil (susah nak cast dengan lure nie), namun perbezaan yang jelas dengan sedikit 'perubahan' - tambah bulu, di lokasi yang sama sebelum ini. So, apa kata korang cer try 'setup' nie, terutama yang masih belum berjaya menjinakkan Ikan Bulan @ Local Tarpon. Saya sudah, anda bila lagi? Selamat maju jaya!

 





 

2 comments:

  1. maok tyak cmney g salak petak ya??sblh ney jln g sia?miak bok bljar cast tok..hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Camni nak madah owh? Tauk Salak nak ada Kubur sebelah Salak nak bedepan dengan Kuari ya kah? Sebelum ke Salak tok, simpang nok nuju Salak tok belah kanan, petak ya belah kerek. Nya x nampak entam dak rumput / pokok yang tinggi. Jalan nya berbatu x bertar. Coba gogglekan map rah area Salak ya dolok. Ada bentuk2 kolam dekat area Salak tok. Mun bertentangan dengan simpang nujuk ke Salak tadik, sia lah nya.

      Delete