"Saya akan melakukan yang terbaik untuk mengemaskini blog ini setiap hari Isnin."
"I'll do my best to update this blog every Monday."


Disclaimer

Disclaimer

03 August 2015

Snakehead Report (5th week of July 2015)


Tarikh: 29/07/2015 (Rabu) 
Lokasi: Bau, Kuching
Masa  : 8.30am - 1.30pm




Apa khabar korang? I'm backkkkkkkkkk... Fuh, vibrate tangan yang tidak dapat ditahan lagi. Walaupun aku cuti panjang (aku start cuti lepas Hari Raya), namun beberapa trip casting aku rabut, miskol sahaja. Macam hilang rentak lak sebab lama sangat cuti.

Kali ini misi membarau. Lama dah aku tak memburu spesis nie. Hanya masa cast aku 1/2 day jer untuk kali ini. Bersama 2 orang lagi masterji2 iaitu Masterji Louis (as a guide & owner Port nie) & masterji Chia. 

1st time aku cast kat tempat baru, tapi sayang cabang sungai yang berhubung port nie airnya telah keruh (walaupun petang semalam Louis informed aku air jernih), mungkin malam semalam hujan lebat. Tiada sebarau yang berjaya dinaikan kat port nie.

2nd port lak, syukur air jernih. Walau bagaimanapun, hanya miskol jer yang kitorang dapat. Nampaknya sombong lak sebarau kali ini, tapi sang Bujuk lak yang sudi melayan. Strike seekor aku untuk laporan blog kali ini.






2nd port nie. Yang port 1st tak ingat lak nak snap pics.





Nun betul2 kat bawah kayu yang dekat dengan tebing tu kejadian strike itu berlaku...





Seekor jer pengubat vibrate tangan & penyelamat kumpau dalam trip kali ini. Syukur alhamdulillah...





Species: Bujuk @ Forest Snakehead (Channa Lucius)
Rod: Storm_Trickster (4-10 lb) 
Reel: Shimano_Calcutta Conquest 51
Line: Special Line (4X), 18 lb
Leader: Sufix, 20 lb
Lure: Bakau_Chitala Spoon, 12g
Status: C&R





Close-up.





Bagi beliau ambik napas dengan betul dulu & posing sebelum diC&R...





Sebaik sahaja lip grip dibukak, terus mengeluarkan turbo!





With Masterji Chia & Masterji Louis, we all keletihan!




Walaupun misi kali ini tidak berhasil seperti yang diharapkan & lure aku lak banyak terkorban, namun kepuasan dapat cast fresh water camgini bagi aku berbaloi gak. Lumrah pemancing, ada masa strike, ada masa kumpau. Apa2 pun, hero kalah dulu. Siap ko nanti Sebarau!. I'll be backkkkkk...!






 LURE(S) OF THE DAY

Bakau Chitala Spoon 12g kaler krom yang strike tu.












No comments:

Post a Comment