"Saya akan melakukan yang terbaik untuk mengemaskini blog ini setiap hari Isnin."
"I'll do my best to update this blog every Monday."


Disclaimer

Disclaimer

17 September 2018

Ikan Bulan @ Tarpon #43-44/2018


Tarikh  : 11/09/2018 (Selasa)
Lokasi : Taman Sukma
Masa   : 2.15pm - 6.55pm



Semalam & hari ini aku bekerja untuk 5 jam lebih kurang. Lepas selesai kerja baru aku memecut ke Taman Sukma untuk layan Tarpon sekejap cuma. Walaupun semalam aku kumpau, air pasang besar & kurang boiling, hari ini pun sama tapi ada sedikit kemeriahan boiling...





Time nie sebenarnya dah masuk pukul 6.00pm. Aku lama cast kat belakang rumah Pak Sedara aku. Bila dah kumpau tu & tiada sambutan barulah pindah kat port nie pulak untuk "last cast" extra time... Pasang besar air 2 hari nie dah.





Beberapa kali cast kat boiling tiada sambutan hinggalah aku lihat boiling kat tengah tu. Kali ini aku tukar lure menggunakan clouser minnow pulak setelah lama menggunakan rubber prawn. Aku retrived & jerk sedang2 laju kat boiling tadi, rasa ada sambaran tapi tak hook-up, namun aku terus retrived jugak barulah sambaran pantas kali ke-2 memecut laju melarikan lure aku... yes fish on!





Yes, setelah lama kumpau & rabut jer sejak tadi, memang time akhir2 ginilah baru strike. Stendet time Tarpon cari makan.





Species : Ikan Bulan @ Tarpon (1st catch)
Rod       : Kanicen Nix_Sailang, 2-6 lbs
Reel      : Shimano_Sahara 500FE
Line      : Special Line, 4 lbs
Leader : Tomman_Tali Hantu
, 10 lbs
Lure     :
Clouser Minnow (+ sinker)





Walaupun membuat akrobatik, namun lure tak lucut. Best kalau sangkut kat bawah mulut camgini.





Aku sambung lagi cast kat satu boiling yang jauh di seberang. Aku cast sehampir yang boleh & retrived macam tadi jugak. Sampai kat tengah2 baru terasa sesuatu menyambar & kali ini aku sentapkan sedikit hujung rod, terus fish on!





Nice... Tangkapan ke-2 selang 5 menet!





Species : Ikan Bulan @ Tarpon (2nd catch)
Rod       : Kanicen Nix_Sailang, 2-6 lbs
Reel      : Shimano_Sahara 500FE
Line      : Special Line, 4 lbs
Leader : Tomman_Tali Hantu
, 10 lbs
Lure     :
Clouser Minnow (+ sinker)





Jugak sangkut kat bawah mulut... Syukurlah, 2 ekor untuk hari ini dalam masa 4 jam.









  LURE(S) OF THE DAY

Clouser Minnow





Ragging Baitfly/Spinfly @ Setup untuk Clouser








No comments:

Post a Comment