"Saya akan melakukan yang terbaik untuk mengemaskini blog ini setiap hari Isnin."
"I'll do my best to update this blog every Monday."


Disclaimer

Disclaimer

09 April 2018

Ikan Bulan @ Tarpon #4/2018

Tarikh  : 01/04/2018 (Ahad)
Lokasi : Taman Sukma, Kuching
Masa   : 6.45am - 3.00pm



Hari nie aku dapat cast 1/2 day jer. So, masa yang ada aku guna sebaik2nya & kena cast secepat2nya. Opkos aku mulakan cast pagi ini di Kolam Desa Ilmu, masih lagi mencari Tarpon kat situ & cam biasa, masih lagi gagal! Degil betul Tarpon kat situ.

Memandangkan air mula surut jam 9.00 pagi, tanpa berlengah aku terus memecut ke Taman Sukma target Tarpon kat situ pulak. Sampai kat situ kelihatan air masih besar...





Adoiyaiiii... nampak gaya gate air diorang tak bukak besar. Perlahan jer air keluar. Sepatutnya dah rendah parasnya.





Terpaksa berkejaran mengejar boiling Tarpon yang sekejap ke hujung, sekejap ke tengah, sekejap ke tepi... Memang burn habis lemak!





Entah dah 2, 3 kali jugak rabut. Boiling yang aku nampak kat seberang tu aku cast & retrive perlahan, terus diragut & dipecut. Kali ini aku mengawal sebaik2nya...





Alhamdulillah, baru berjaya setelah sekian lama.





Species : Ikan Bulan @ Tarpon 
Rod       : Kanicen Nix_Sailang, 2-6 lbs
Reel      : Shimano_Sahara 500FE
Line      : Special Line, 4 lbs
Leader :
Sufix_Super 21 FC Fluorocarbon, 4 lbs
Lure     : Softbaits_Paddle Tail





Masa cast kat Taman Sukma nie, aku berkomplot tak dirancang bersama kazen aku. Hanya rabut beliau kali ini. Air pulak dah start pasang balik. Memang tak sempat nak jumpa air surut paras rendah. Bila dah kurang sambutan & Tarpon lak main jauh2, aku stop cast hari ini dengan seekor sahaja bagi pengubat vibrate tangan...







 LURE(S) OF THE DAY

Softbaits Paddle Tail beserta Jig Head 3g.









No comments:

Post a Comment