"Saya akan melakukan yang terbaik untuk mengemaskini blog ini setiap hari Isnin."
"I'll do my best to update this blog every Monday."


Disclaimer

Disclaimer

19 March 2018

Ikan Bulan @ Tarpon #2-3/2018

Tarikh  : 18/03/2018 (Ahad)
Lokasi : Taman Sukma, Kuching
Masa   : 5.45am - 6.30pm



Kumpau yang lama... Bukan setakat kumpau jer, faktor cuaca yang kembali hujan lebat tak menentu, Mem OT, kemas2 rumah, antara penyumbang mengapa aku tak cast. Hari nie aku kena kejar masa. Tengah hari nanti aku ada tournament bowling dangan staf opis pulak. So, kena cepat2 cast

Lokasi pertama Tasik Desa Ilmu. Masih suram2 gelap cuaca time aku sampai. Bila dah nampak clear sikit, baru aku cast. Dalam 2 jam lebih aku cast kat situ. Hanya miskol dari sang Tarpon sahaja. Pastu aku memecut ke Taman Sukma pulak mencari karan si Tarpon...





Sampai kat sini air dah start surut. Cantik... Banyak boiling time nie. Time aku cast tu memang banyak miskol & banyak rabut hasil daripada aksi akrobatik yang mendebarkan. Lama jugak cast sebelum aku berhasil dengan tangkapan yang pertama...





Species : Ikan Bulan @ Tarpon (1st catch)
Rod       : Kanicen Nix_Sailang, 2-6 lbs
Reel      : Shimano_Sahara 500FE
Line      : Special Line, 4 lbs
Leader :
Sufix_Super 21 FC Fluorocarbon, 4 lbs
Lure     : Softbaits_Paddle Tail




Bila semakin surut, semakin jelas lah terbing tu. Time nie dah masok tengah hari. Aku cast dari gigi tebing seberang tu bila melihat boiling demi boiling. Retrive sederhana laju berserta sedikit jerk...





...terus berhasil dengan Tarpon yang ke-2, setelah beberapa kali aksi akrobatik. Mujur aksi terakhir tu masih di atas tebing & lucut dari hook.





Species : Ikan Bulan @ Tarpon (2nd catch)
Rod       : Kanicen Nix_Sailang, 2-6 lbs
Reel      : Shimano_Sahara 500FE
Line      : Special Line, 4 lbs
Leader :
Sufix_Super 21 FC Fluorocarbon, 4 lbs
Lure     : Softbaits_Paddle Tail





Bila semakin tinggi matahari, dah semakin kurang sambaran, walupun masih banyak jugak boiling. Time camgini memang payah nak pujuk. Agaknya Tarpon nie dah kenyang barangkali... Terus aku kemas2 barang & memecut ke lokasi seterusnya untuk mencarik strike - Gelanggang bowling (hanya 2 kali jugak aku "strike" kat sini dalam 3 game. Hahaha...). Balik dari bowling tu aku sambung cast lagi kat Tasik Desa Ilmu. Pun begitu, dalam cuaca yang berangin kuat, tiada miskol dari penghuni dasar. Sejam begitu berlalu dengan kekumpauan, terus aku balik menamatkan sesi cast untuk minggu ini.








LURE(S) OF THE DAY

Softbaits Paddle Tail beserta Jig Head 3g.











No comments:

Post a Comment