"Saya akan melakukan yang terbaik untuk mengemaskini blog ini setiap hari Isnin."
"I'll do my best to update this blog every Monday."


Disclaimer

Disclaimer

20 April 2018

Ikan Bulan @ Tarpon #6-7/2018


Tarikh  : 15/04/2018 (Ahad)
Lokasi : Taman Sukma, Kuching
Masa   : 10.00am - 5.00pm



Agak lewat aku cast hari nie memandangkan hari masih hujan sejak awal pagi. Kena tunggu hujan berhenti dahulu. Bila dah reda tu, terus aku memecut kat kolam Desa Ilmu. Aku bawak 2 set kali ini. Satu set Medium (untuk membanteras Toman) & satu lagi set UL (untuk melayan Tarpon). 

sampai kat DI dah semakin sesak aku tengok disebabkan samai2, lumut yang semakin banyak & tebal. Pasti nya nanti semakin susah nak cast kalau kolam nie tak dijaga... 2 jam aku cast kat boiling anak2 Toman, namun mak bapak nya tak pedulikan lansung lure2 yang menganggu dia & keluarga bahagia mereka. Last2, aku tukar plan lak, memecut ke Taman Sukma untuk melayan Tarpon...





Masa aku sampai kat sini memang dah time air pasang. Pun begitu walaupun Tarpon main jauh2, tapi kali nie kelihatan meriah sikitlah boiling nya.





Dah beberapa kali aku cast & ada jugak sambaran yang "mis". Kemudian kat sini bila kelihatan boiling di tengah2 tu, aku cast over sikit dari kawasan boiling & mula "ngepop" perlahan2. Sampai kat tengah2 tu, satu sambaran tepat ke arah popper & hilang dari pandangan... Yes, strike kali ini! Mulalah aktiviti tarik-menarik bermula...





Sekali 2 aksi akrobatik mendebarkan, namun kali ini kompom tak rabut sebab ke-2 dua hook sangkut kat mulut & bawah dagu...





Species : Ikan Bulan @ Tarpon (1st catch)
Rod       : Kanicen Nix_Sailang, 2-6 lbs
Reel      : Shimano_Sahara 500FE
Line      : Special Line, 4 lbs
Leader :
Sufix_Super 21 FC Fluorocarbon, 4 lbs
Lure     :
Native Assasin_Boil 4.8





Sangkut atas & bawah, mana mau escape?! Hahaha... Pengalaman lepas bila menggunakan popper atau lure jenis pencil untuk main topwater, aksi tu kena buat perlahan-lahan... terutama jika jumpa boiling yang besar sikit. Kompom beliau memfollow dari bawah, tau2 jer ko tengok letupan & lure ko hilang dari pandangan! Asyikkkkkkkkk beb...!





Ada lagi berlaku sambaran mis. Mungkin kat tengah2 badan popper yang kena sambar. Pastu aku tengok boiling kat tempat lain lak. Kali ini aku tukar lure lain yang aku beli masa kat Miri tempoh hari... Boiling belah kiri yang dihadang lalang, aku cast tak berapa jauh dari kawasan boiling (sebab lure jenis pencil nie kecik & ringan sikit), retrived pelan2 beserta jerk & kali ini lebih kasar letupan topwater! Kasar nie...





Huh, yang nie liar & ganas sikit dengan aksi akrobatiknya. Bila dah nak sampai kat tebing, dia pecut balik ke tengah... "Nyettttttttt... nyettttttt..." bunyi jeritan batin drag ko yang amat syahdu & paling sedap ko dengar sepanjang hari...





Species : Ikan Bulan @ Tarpon (2nd catch)
Rod       : Kanicen Nix_Sailang, 2-6 lbs
Reel      : Shimano_Sahara 500FE
Line      : Special Line, 4 lbs
Leader :
Sufix_Super 21 FC Fluorocarbon, 4 lbs
Lure     :
KYOTO_Spin Pencil





Sangkut kat atas mulut. Kalau kena kat bahagian nie best sikit sebab agak keras berbanding kawasan mulut yang lain (lembut - biasanya cepat koyak & menyebabkan rabut selalu). Inilah tangkapan aku yang terakhir. Namun sebelum balik tu aku kena buli & racing saiz yang lagi kasar! Lalang yang tumbuh meninggi tu menyelamatkan beliau time beliau membuat aksi akrobatiknya... Hoh, kalau clear skit lagi tempat tu tadi, kompom naik dah hasil yang ke-3. Takpe... Inilah yang menjadi semangat untuk aku cast lagi nanti & mengapa boleh ketagih cast Tarpon nie dengan menggunakan set ringan, UL terutamanya...







 LURE(S) OF THE DAY

Popper yang saiz ngam untuk menarpon jugak nie selain dari popper Storm Gomoku.





Hanya berat 2g & panjang 5cm, lure kurus & slim camgini memang antara kegemaran Tarpon. Cuma bila pakai clip yang ada swivel tu dia tenggelam  & kurang sikit aksi nya. Kena ikat terus tali atau pakai clip kecik jer baru cantik aksinya. Walaupun kat kotak tu tulis topwater, apa yang aku perati aksi topwaternya & sedikit menyelam. Teknik retrive yang aku gunakan sedikit laju & pause 1 ke 2 saat.







No comments:

Post a Comment