"Saya akan melakukan yang terbaik untuk mengemaskini blog ini setiap hari Isnin."
"I'll do my best to update this blog every Monday."


Disclaimer

Disclaimer

21 April 2017

Snakehead Report (3rd weeks of April 2017)


Tarikh  : 16/04/2017 (Ahad)
Lokasi : Sekitar Lundu
Masa  : 08.00am - 2.00pm




Dah 4 hari nie aku batuk, selsema + demam. Dalam kesejukan badan & hingus yang melilih, kugagahi jua untuk cast. Misi solo hari nie aku ke Belungei, Lundu untuk mencari lauk grade A. Hari dah ok, paras air dah ok tapi ikan lak tak memberi kerjasama! Menurut member aku, semalam hujan lebat. Aku rasa air sejok sangat kot...

Last2 OTW nak balik tu aku terpandang parit bedepan dengan kawasan perumahan. Kalau bawak laju kompom tak perasan parit kat situ. Apa lagi, park kereta kat tepi, terjah & cast mencuba nasib mencari yang sudi.





Bedepan dengan kawasan perumahan. Rumah member aku gak kat situ. Walaupun nampak "meloyakan" bagi rakyat jelata biasa, namun "lazat & nikmat" bagi mereka yang "tegar"...





Walaupun tak berapa panjang kawasan yang boleh dicast (sebab kat part lain dah ditumbuhi rumput & lalang), tak rugi untuk check it out!





Beberapa kali cast kat lokasi yang berpotensi, namun tiada sambutan. Cast lagi kat hujung belah kanan, retrived pelan2 sikit, terus sesuatu meluru keluar & membuat sambaran. Sambaran pertama, miss. Namun beliau terus memfollow laju dan membuat sambaran ke-2...





... kemas sambaran beliau kali ini. Aku sentap kuat & fish on!





Yes, selamat dari kumpau. Jauh gak perjalanan nak dapat seekor nie. Saiz remaja namun kuat melawan. Solid hooked-up tu. Habis ditelan!





Species : Haruan @ Common Snakehead
Rod       : Viper_Double Dragon, 8-17 lb
Reel      : Shimano_Caenan
Line      : Tomman_Tali Hantu (mono), 20 lb 
Lure     : Ey_Soft Lure Frog
Status  : C&R





Jahat sungguh! Tak nak lepaskan...








 LURE(S) OF THE DAY

Handmade by local lure maker. EY Soft Lure Frog.
  







 

No comments:

Post a Comment