"Saya akan melakukan yang terbaik untuk mengemaskini blog ini setiap hari Isnin."
"I'll do my best to update this blog every Monday."


Disclaimer

Disclaimer

14 January 2016

Snakehead Report (3rd weeks of January 2016) - TEST DRIVE: Main Line (Tri-Poseidon) & Leader (Poseidon Fluorocarbon)


Tarikh: 13/01/2016 (Rabu) 
Lokasi: Sekitar Kota Samarahan, Sarawak
Masa  : 6.10pm - 6.45pm




*TEST DRIVE*

Minggu lepas aku bz memanjang & outstation di Miri. Di Miri pun tak sempat nak cast walaupun aku dah stanby bawak set pancing. Member di Miri pun bz jugak. Tak berkesempatan kami komplot togather2...

So hari nie dalam 35 menet jer cast Snakehead kat port biasa, kesempatan yang ada aku gunakan untuk Test Drive main line & leader baru. Kali ini main line: Tri-Poseidon PE x4, 15 lb & Leader: Poseidon 100% Fluorocarbon, 20 lb menjadi bahan ujikaji (sambil2 tu aku try test Action Camera SJCAM SJ400 WiFi jugak. Hehehe... 1st time aku guna menatang nih!). Kat gambar bawah nanti aku buat ulasan produk test drive nie...



 
Perghhhhhh... Tenang & damai. Masa sampai kat sini pun ada gak kelibat Ikan Keli sekali-sekala mengambil napas. Banyak gak aku tengok. Memandangkan "masa" yang suntuk sebelum hari gelap, so aku abaikan jer Ikan Keli tu, for now...(siap ko lepas nie!). Kalau tak, mau jer aku try test cast beliau dengan lure. Hoh!






Beberapa kali gak miskol saiz yang kecik2 jer. Time nie aku dah try Sjcam aku tu. Macam2 mistake aku buat. Last2 tak berapa nak jadi video. Biasalah masih belum biasa. Pun begitu, Snakehead saiz curut yang rakus nie menjadi perasmi. Amik ko!





Species: Haruan @ Common Snakehead (1st catch)
Rod: Storm_Mojo (6-12 lb) 
Reel: Shimano_Caenan 101
Line: Tri-Poseidon PE x4_15 lb
Leader: Poseidon 100% Fluorocarbon_20 lb
Lure: SureCatch_Tiny Frog
Status: C&R





Antara perkara yang menyebabkan aku suka pakai SureCatch Tiny Frog nie tang hook tu... Panjang yang memudahkan hook-up yang mengancam! Yang menyebabkan aku rabut bukannya apa, duri (barb) pada hook tu memang aku buang / lipat untuk meminimakan kecederaan pada ikan. Korang yang tak mis memfollow blog aku nie aku rasa dah tahu dah "gaya" aku cast yang kebanyakannya C&R...





Bila dah beberapa spot kurang sambutan, aku bergerak kehadapan lagi untuk memaksimakan jarak lontaran. Ketika membaling lure kat lorong kiri tu, satu Ombak Rindu meluru pantas dari bawah rumput kat sebelah kanan & cuba membaham lure aku tapi mis! Hoh, aku retrive cepat2 & ejas baik2 Sjcam aku. Sekali lagi aku cast kat Crime Scene...





...Bam! Strike good size & berjaya dirakam. Yahooo... Time nie main line & leader baru diuji sepenuhnya ketika Snakehead tu meluru bawah akar2 rumput untuk melepaskan diri. Maka terjadi jugak aksi Heavy Cover menarik Snakehead tu keluar.






Species: Haruan @ Common Snakehead (2nd catch)
Rod: Storm_Mojo (6-12 lb) 

Reel: Shimano_Caenan 101

Line: Tri-Poseidon PE x4_15 lb
Leader: Poseidon 100% Fluorocarbon_20 lb
Lure: SureCatch_Tiny Frog
Status: C&R





Snakehead yang ke-2 & tangkapan pelengkap kepada aksi Sjcam aku sebelum hari mula beransur gelap. Cukuplah dulu. Puas hati dengan hasil nie. Tak sabar nak balik dah tengok "aksi" dari Sjcam. Memang masih banyak gak perkara yang aku perlu pelajari guna Sjcam nie.










ULASAN TEST DRIVE:

Tri-Poseidon PE x4 15 lb nie memang mantap & terbaik. Aksi mengepam Snakehead keluar tu dapat "dirasakan" seolah-olah tali tu padat memberi kerjasama ketika menarik Snakehead beserta saki-baki akar & rumput (bertukar menjadi Heavy Cover Game pulak!) seperti dalam video aku tu. Setakat nie memang aku berpuas hati. Tambahan pulak walaupun 15 lb namun diameter tali hanya 0.140mm & 500 meter dalam segulong tu dengan harga RM66 (termasok pos ke Sarawak) tunaiiiii.... Jimat & berbaloi beb!





Leader Poseidon 100% Fluorocarbon 20 lb nie pulak aku dapat free kerana memenangi cabutan bertuah (terima kasih Wak Jul Manzoku Shite Shop - pengedar Tri-Poseidon & Poseidon Fluorocarbon), turut membantu mengepam dalam aksi HCG. Leader nie tak nampak macam keras tapi leh tahan gak kuatnya. Aku suka leader yang camnie. Kalau keras sangat nanti menganggu "action" lure terutama lure yang kecik & ringan. Harga leader nie aku tak tahu. Korang leh gi cek kat dalam Facebook Encik Wak Jul tu tanya sendiri.






  LURE(S) OF THE DAY


Otai peberet aku nie dalam mengoda Snakehead. Sangat Jahat!!!





 My Movie: 001





 






Tarikh: 16/01/2016 (Sabtu) 
Lokasi: Sekitar Kota Samarahan, Sarawak
Masa  : 4.30pm - 6.30pm




"Misi Kemanusiaan" yang tidak berhasil. Bukan nak kata aku kumpau, tapi saiz Snakehead yang aku dapat nie personally aku rasa cam tak best buat lauk. Aku target saiz 40cm gitu. Tapi yang aku dapat nie kurang dari saiz tersebut.

Sampai kat port, ada gak beberapa tempat airnya yang agak keruh. Selalunya memang kurang sambutan dari Snakehead kalau air camgine. Sekarang nie dah start balik hujan belah petang. Harap2 next week misi aku berhasil mendapat saiz idaman bagi membantu keluarga / sahabat rakan pancing yang memerlukan (lepas pembedahan)...




 
Sampai jer aku kat sini aku lihat sepanjang parit nie air agak keruh. Bedasarkan pengalaman aku kat sini memang kurang sambutan kalau situasi camnie. Apapun, 1st catch nampak macam ok, tapi hakikat sebenar panjang & kurus sangat. Cam tak kurang vitamin & protein jer.







Species: Haruan @ Common Snakehead (1st catch)
Rod: Storm_Mojo (6-12 lb) 

Reel: Shimano_Caenan 101
Line: Tri-Poseidon PE x4_15 lb
Leader: Poseidon 100% Fluorocarbon_20 lb
Lure: SureCatch_Tiny Frog
Status: C&R





Aku lepaskan semula sebab tak mencapai sasaran.





Setelah tiada sambutan di beberapa tempat, aku gi kat port yang ada potensi sikit.





Pun berhasil namun semakin curut dari tangkapan yang pertama.






Species: Haruan @ Common Snakehead (2nd catch)
Rod: Storm_Mojo (6-12 lb) 

Reel: Shimano_Caenan 101
Line: Tri-Poseidon PE x4_15 lb
Leader: Poseidon 100% Fluorocarbon_20 lb
Lure: SureCatch_Tiny Frog
Status: C&R





Gelojoh & kelaparan sangat...



 
Yang nie payah sikit nak tarik keluar sebab mulutnya yang terbuka menyebabkan sering sangkut pada halangan! Pun curut jugak. Lepas tu ada lagi dapat yang saiz lagi maha curut dari nie. Sampai dah nak balik, hanya 3 saiz nie jer yang kira bolehlah... Takpe, next week aku try lagi.





Species: Haruan @ Common Snakehead (3rd catch)
Rod: Storm_Mojo (6-12 lb) 

Reel: Shimano_Caenan 101
Line: Tri-Poseidon PE x4_15 lb
Leader: Poseidon 100% Fluorocarbon_20 lb
Lure: SureCatch_Tiny Frog
Status: C&R







   LURE(S) OF THE DAY

Cam biasalah... Tak perlu kata apa2...








4 comments:

  1. Mmg terbaek lah bro...saya baru jer join dunia casting ni...tp kat area kuching tuk, nang susah mok carik port casting nak bagus2...harap2 mun da masa lak, boleh join bro gi casting sama2, smadi minta tunjuk ajar pasal casting tuk ngan bro...

    ReplyDelete
    Replies
    1. TQ... Sikpa mun susah nak ncarik port bagus bro. Asal tempat ya beraik, on jak! Area parit sepanjang jalan nak nuju ke eMart ya pun berpotensi. Belah area Matang pun ada. Belakang DBKU pun ada juak. Carik jak asal ada pakei lepas gian jak dolok.

      Boleh jak mun nak join. Asal rajin kuang-kuwit ke Samarahan...

      Delete
    2. Hahaha...mun da masa, nang xda hal kuang kuwit area smarahan cya...janji dpt kei lepas gian...hehehe...terbaek lah blog tok...nang byk tips pasal dunia casting di sekitar kuching tuk...

      Delete
    3. Baguslah mun blog sik seberapa tok dapat membantu walaupun gik banyak kekurangan. Maklumlah aku pun caster level parit jak. Mala jak ngepost Belao. Ikan lain ya jarang2 dapat. Belao ya juak sudi peneman ngilang vibrate...

      Delete