"Saya akan melakukan yang terbaik untuk mengemaskini blog ini setiap hari Isnin."
"I'll do my best to update this blog every Monday."


Disclaimer

Disclaimer

10 February 2015

Tambak Bako & Tambak Pending Strike 2


Tarikh: 08/02/2015 (Rabu) 
Lokasi: Tambak Bako | Tambak Pending
Masa  : 11.30am - 2.30pm



Misi mencari lauk pagi nie. Sasaran spesis saltwater. Cam biasa seawal 6.15am aku dah terjah port Riveria. Tapi kumpau. Bila takde sambutan gitu, aku tukar port menuju ke Salak. Pun kumpau & rabut baby Barra jer.

Seterusnya aku target port Tambak Bako & Tambak Pending. Strike kat situ tapi saiz bukan untuk dibawak balik. Baby Local Tarpoon & baby GT jer (ishhhh... kalaulah dapat abang ke mama, papa GT ke kan best!). Apa2 pun, janji strike. Layan jerlah...





Aku target MJ & Barra, tapi Local Tarpon lak yang banyak kacau...





Sine pun takde sambaran yang ganas yang aku harapkan...





Baby Local Tarpon jer yang sudi. Layan jerlah asal tak kumpau. Dapat gak tambah story untuk blog aku nie.





Species: Baby Local Tarpon / Bulan (1st Catch)
Rod: Storm_Trickster (4-10 lb) 
Reel: Shimano_Calcutta Conquest 51
Line: Special Line (4X), 10 lb
Leader: Bossna_DFC Leader, 20 lb (80% Fluorocarbon)
Lure: No Brand_Prawn
Status: C&R





Close-up.





Bila dah berkali2 gak cast & tiada sambutan, bahkan banyak gangguan sang Buntal, apa lagi tukar portlah jawapnya...





Sampai tambak Pending, terus aku cast kat teluk kecil yang ada kayu tu. Terkejut aku sebab lure aku baru landing & terus disambar. Rasa memang kecil, sekilas pandang aku ingatkan Bulan. Rupa2nya baby GT!





Species: Baby GT (2nd Catch)
Rod: Storm_Trickster (4-10 lb) 
Reel: Shimano_Calcutta Conquest 51
Line: Special Line (4X), 10 lb
Leader: Bossna_DFC Leader, 20 lb (80% Fluorocarbon)
Lure: No Brand_Prawn
Status: C&R





Adoiyaiii.... Kalaulah kau dah dewasa tadi kan best! Hrmmmm... layan jerlah!





Agak2 dah rasa "half cook" aku kat sini & tiada lagi sambaran & miskol, aku plan last port aku nak carik snakhead jer kerana hendak merasa Haruan Goreng Kunyit Halia (klik sini untuk rujuk post lepas)...








LURE OF THE DAY: Yang sebelah kanan (siap dengan hook)









2 comments:

  1. hi Pijan ,di Kuching,mana satu tackle shop ada jual jenis ini lure ?
    tks bro

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Leeroy.
      Setakat tok xda jumpa kat kch bro. Beli online...
      Boleh try udang yg besar sikit jak dr saiz tok - Zerek mun x silap... Cari saiz yg paling kecik. Mana2 tackle shop yg ada jual zerek should have that size.

      Delete