"Saya akan melakukan yang terbaik untuk mengemaskini blog ini setiap hari Isnin."
"I'll do my best to update this blog every Monday."


Disclaimer

Disclaimer

15 August 2023

Bujuk @ Forest Snakehead @ Channa Lucius #1/2023

Tarikh  : 12.8.2023 (Sabtu)
Lokasi : Port Dahan


"Streaming" kali ini aku bersama Hafiz menduga Port Dahan. Memandangkan beberapa minggu sudah aku layan kat Port Tapah, so hari ini tukarlah pulak... Macam biasa aku ada 2 jam (more/less) untuk cast sebelum turun kerja.

Sampai jer kat port nie, fuh air surut gais. Jernih sangat & kurang berarus. Penanda yang biasanya takde megatron bermain kat sini (kebiasaan kat port nielah...). Alang2 dah sampai, layan jerlah. Kalau ada rejeki, ada lah....



Hafiz tengah membaca mantera sebelum sesi bermula:

"Kulit tak besalin walau saling ganti bajuPandang sini pandang siniKu berbahasa baku kata kata nahuHimpun jadi satuMantera beradu dengan irama dan lagu
Akhirnya sempurna..."



Setakat ini tiada tanda2 yang memberansangkan. Ternampak sebarau 2 jari, hanya lari tanpa mengejar lure. Memang kurang memberansangkan aktiviti kali ini.

 

 

 

Setiap spot yang berpotensi telah disinggahi lure aku, hanya kosong tiada berpenghuni. Hinggalah sampai di sini, tengah rancak berporet dengan Hapiz sambil retrive lure pelan2, terus rod melentur manja...




Alhamdulillah, akhirnya naik juga sang Bujuk yang aku sangka Sebarau pada mulanya...




Species: Bujuk @ Forest Snakehead @ Channa Lucius
Rod      : Teucer, 2-8 lb
Reel     : Shimano_Curado BFS XG
Line     : Seaknight, 8 lb
Leader: YGK_N-Walker, Fluoro 10 lb
Lure    : No Brand_Sinking Minnow




Lama gak aku tak strike salah satu spesis penghuni jeram sekor nie. Kecik pun keciklah. Janji ada strike.




Hafiz turut strike Bujuk megatron gais! Memang air Bujuk kondisi camgini. Tidak sia2 turun menduga kali ini. Mujarab mantera beliau! Hahaha...

Hanya 2 ekor ini sahaja yang berjaya didaratkan. Kami berdua terpaksa beredar awal, masing2 ada aktiviti sendiri lepas nie. 

Korang yang masih setia melayan blog & youtube aku, aku ucapkan terima kaseh bebanyak. Walaupun terasa cam nak stop jadi blogger lak - penat gak buat 2 kerja beb... Entahlah...





Lure(s) Of The Day

Lure bawah sekali berhasil kali ini.




Others














UPDATED: Link video dah keluar Youtube gais! Klik sini...

(Subscribe, Like & Share gais... ;p)










No comments:

Post a Comment