"Saya akan melakukan yang terbaik untuk mengemaskini blog ini setiap hari Isnin."
"I'll do my best to update this blog every Monday."


Disclaimer

Disclaimer

18 February 2019

Unlocked License Ikan Puyu @ Climbing Perch #1/2019


Tarikh  : 14/2/2019 (Khamis)
Lokasi : Culvert, Kota Samarahan



Aku berkursus 3 hari sejak 2 hari lepas. Hari ini last kursus. Memandangkan tempat kursus pun area tempat tinggal aku jugak, so aku plan petang nanti nak try 1 lagi "genre" baru dalam memancing - POLE FISHING.

Target utama adalah ikan Sepat. Setelah selesai & ready semua dikesempatan yang terhad nie aku memecut kat 1 culvert yang aku perati sejak berkursus nie. Berumpankan roti (white bread), aku mula memancing...





Lebih kurang macam membottom juga Pole Fishing, selain beza pada "tools", the rest is waiting game...




Pelampung jenis jejarum (Pole Float) aku gunakan. Bila pelampung bergerak2 (neguk kat orang Sarawak) standby lah sebab mangsa mula nak meragut tu. Kemudian pelampung tu berdiri (indikator yang kaler2 tu berada di atas) terus dibawak "menyelam", apa lagi aku, pelan2 aku hook-up & terus fish on... Wow, lain macam pulak rasa fight nie...




Setelah melayan seadanya, perghhhhhh... Ikan Puyu rupanya! Patulah ganas semacam jer tarikan. Kasar jugak saiz Puyu nie.




Species : Ikan Puyu @ Climbing Perch
Rod       : Ajiking_Modena 360
Hook     : Fire Eagle_Akitakitsun, size 3
Line      :
Lemax_EX Steel, 6 lbs
Lure     : Roti (White Bread)




Sebenarnya 2 kali jugak aku rabut selepas dapat yang pertama nie. Kesemuanya ikan Puyu. Walaupun sasaran utama (ikan Sepat) tak dapat, namun rasa puas hati & seronok pulak layan Pole Fishing nie. So, cukuplah dulu buat permulaan & perasmian rod...






  TOOLs

Rod Pole Fishing aku nie rasanya tak cukup panjang, kena cari yang panjang lagi lah pasnie.




Asalnya hujung rod tu guna tali (gambar bawah), so aku modified sikit (guna apa nama yang macam alat utuk pecah jerawat jer kaler gold tu. hahaha...) untuk memudah proses meletak tali.




Trip nie aku gunakan saiz 3. Umpan roti (white bread) cubit kecik2 jer. Campur air sikit jer / basahkan sikit bagi memudahkan membuat bentuk bulat2 besar macam huruf 'O' kat keybord komputer korang. Walaupun umpan cacing lagi ampuh, sesaja aku gunakan roti nie untuk bereksperimen.










No comments:

Post a Comment