"Saya akan melakukan yang terbaik untuk mengemaskini blog ini setiap hari Isnin."
"I'll do my best to update this blog every Monday."


Disclaimer

Disclaimer

11 February 2019

Haruan @ Striped / Common Snakehead #3/2019


Tarikh  : 5/2/2019 (Khamis)
Lokasi : Taman Sukma
Masa   : 3.30pm - 6.30pm



Asalnya takde plan nak cast hari nie sebab pagi menghadiri "penggilan" (kenduri kahwin). Pastu terus bersambung ziarah Chinese New Year pulak - 2 buah rumah jer aku larat. Kekenyangan yang mengakibatkan tahap kemalasan melampau.

Last2 cam dapat hidayah (hidayah lah sangat!), aku putuskan cast jerlah bagi membakar lemak yang berlebihan (ceh...ceh...ceh!). Target layan Tarpon kat port biasa...Tak tahulah ngapa Tarpon kat sini semakin culas & sombong. Payah benar nak tangkap sekor. Boiling tu memang ada tapi tahlah...





Walaupun nampak surut, tapi sebenarnya air dah pasang time nie. Just gate air nie diorang lupa nak bukak balik kot?! Beberapa kali cast kat kawasan rancak boiling, langsung tak disentuh. Last2 aku retrived pelan2 tanpa henti, terus disambar ganas. Yes, fish on...! Mulanya aku ingatkan Tarpon, tapi bila nampak buih halus2 follow kat belakang tu hrmmmm... Snakehead nie.



 
Kan! Pun begitu, semangat juangnya berkali2 mendrag set UL aku hingga menjerit2 amat menyeronokkan. Degil & liat betul masa nak didaratkan. Nasib baiklah tempat nie tak banyak halangan.



 
Species : Haruan @ Common Snakehead
Rod       : Kanicen Nix_Sailang, 2-6 lbs
Reel      : Shimano_Sahara 500FE
Line      : Special Line, 4 lbs
Leader : Tomman_Tali Hantu
, 15 lbs
Lure     :
Berkley_Ripple Shad (+ jighead)



 
Rakus & ganas meghentam Ripple Shad yang aku gunakan.



 
Kemudian aku berpindah tempat. Kat sini bukan setakat lembu boleh jumpa, kuda pun ada (nasib baik ko bukan kuda laut, kalau tak siap ko aku cast sekali). Sampai lewat petang aku di sini, walaupun air dah mula penuh namun dah dia taknak tu memang taknak! Jenuh menunggu. Cukuplah for now. Atleast aku tak kumpau minggu nie, even lain yang dihajat, lain yang dapat. Hilang juga vibrate...









  LURE(S) OF THE DAY












No comments:

Post a Comment