"Saya akan melakukan yang terbaik untuk mengemaskini blog ini setiap hari Isnin."
"I'll do my best to update this blog every Monday."


Disclaimer

Disclaimer

15 December 2020

Tilapia #1/2020


 

Tarikh  : 12.12.2020 (Ahad)
Lokasi: Sekitar Samarahan

 

Masih lagi aku bekerja di hujung minggu. Sebelah awal paginya aku ke Tambak Pending dahulu sebelum turun kerja. Sejam lebih jer dapat cast sebelum diserang sakit perut. Demmm.... Rabut 2 ekor tarpon yang berjaya meloloskan diri melalui aksi akrobatik.

Balik kerja aku try terjah Riveria. Kat situ ramai gak yang cast + sorang pakcik tengah menjala! Hrmmm... Senyap jer kat situ. Tiada letupan2 tarpon. Last2 aku pindah tempat menuju ke Kota Samarahan.

 

 

Kali ini aku street fishing. Parit tepi jalan jer. Lamak gak aku dah usha parit nie. Last aku cek nampak boiling cam tarpon, tapi time tu air agak besarlah. Kali ini agak rendah pulak. Pun begitu kelihatan kelibat tilapia & snakehead. 

 

 

Lure aku gunakan sp paling halus... Cast kali ini aku jerk perlahan2. Sampai kat tempat pertemuan 2 parit, tetiba lure aku disambar. Hit & fish on. Layan punya layan akhirnya kelihatan kelibat si tilapia. Yes, strike juga akhirnya.


 

Species: Tilapia
Rod      : Kanicen Nix_Sailang, 2-6 lbs
Reel     : Shimano_Sahara 500FE
Line     : Special Line, 4 lbs
Leader: YGK_N-Walker, Fluoro 10 lbs
Lure    : Kanicen Nix_Brudu



 

Lure sp paling halus digandingkan dengan jig head 2g. Must have gak nie dalam tackle box. Stock aku pun dah nak habis. Kena beli lagi nanti.


Pendek jer report aku kali ini. Masa terhad, lagipun aku ada program lain petang nie. Pun begitu, adalah 1 nikmat merasa strike yang tak seberapa ini lebih2 lagi asyik kumpau memanjang. Well, see you gais di masa2 akan datang (jika tak kumpaulah...).

 

 

 

Lure(s) Of The Day

 

 Lure Brudu by Kanicen Nix on your left...

 

 






No comments:

Post a Comment