"Saya akan melakukan yang terbaik untuk mengemaskini blog ini setiap hari Isnin."
"I'll do my best to update this blog every Monday."


Disclaimer

Disclaimer

10 June 2020

Haruan @ Striped / Common Snakehead #3-6/2020


Tarikh  : 06.06.2020 (Ahad)
Masa   : 7.30am – 12.30pm

Lokasi: Ladang Sawit Kampung Empila



Bertemu lagi gais… Misi kali ini aku masih mensasarkan spesis snakehead sebagai pemuas nafsu casting! Hahaha… Ada port baru di kawasan lama yang semenjak 2 menjak nie aku google namun tak berkesempatan nak terjah.

Memandangkan Apiz tak dapat cast minggu ini, so bergerak solo kembalilah aku. Port nie masih lagi di kawasan lading sawit Kampung Empila. Terbabas sikit time tido, jam 7.30am baru aku bergerak…

Kalau sebelum nie aku terjah sampai ke dalam kawasan berpagar, kali ini lokasinya di luar kawasan tersebut. Tak sampai jauh nak masuk ke dalam. Kat port nie aku dapati kawasanya separa banjir dibeberapa tempat. Mungkin disebabkan hujan sehari 2 nie.

Lokasi pertama tu ada lah jugak sekali dua sambaran tak berapa kasar sangat namun asyik rabut jer lure frogie yang aku gunakan. Sampai satu tahap lure aku sangkut terkorban (tak boleh nak selamatkan. Terpaksa tunggu air surut kelak), aku tukar ke lokasi seterusnya.




Kat sini lokasi kiri & kanan aku try pakai top water lure (frogie tadi) namun tidak ada sambutan. Melihat kawasan nie kurang berhalangan & nampak clear jer, teringat aku minggu lepas Apiz gunakan lure jenis spoon untuk kawasan camgini.

Nasib baik aku bawak sekali lure box yang ada spoon & spinner, terus aku keluarkan lure jenis spoon.



Aku cast dahulu tepi sebelah kanan berdekatan tebing. Bila tak ada aku cast ke tengah & bila tak ada jugak, aku cast sebelah kiri berdekatan dengan tebing. So, dengan cara nie aku dapat cover kawasan dengan lebih efisyen (cehwahhhh...!). Ulang lagi langkah nie...



Masa cast, aku biarkan spoon tenggelam dalam kiraan 5 saat kemudian aku karau perlahan seolah2 spoon tu seperti berayun kiri kanan (jangan karau laju sampai spoon berpusing 360◦), teras sesuatu cuba membaham tapi tak kemas.

Aku cast lagi kat tempat & teknik yang sama, tetiba “pecutan” berlaku… Yes, kali ini fish on! Akhirnya pemangsa berjaya digoda. Bila aku perati kat perut dia, hrmmm... sang mama nie.





Species: Snakehead @ Ikan Haruan (1st Catch)
Rod      : STORM_Mojo, 6-12 lbs
Reel     : SHIMANO_Scorpion MG1001
Line     : YGK_N-Walker Fluoro, 20 lbs
Lure    : SHINJU_Izu Spoon - NS







Eksperimen pakai spoon beb! Saiz anggaran 40cm ke atas camgini sedap dilayan. Seekor nie jer yang ada kat lokasi ini setelah berkali2 cast. Bila dah tak ada sambutan aku terjah lagi lokasi lain.







Kat sini pun kawasan kurang berhalangan jugak. Masih lagi menggunakan spoon yang sama serta teknik yang sama cam tadi.






Kemudian aku ulang sekali lagi & berlaku sambaran semasa aku cast sebelah kiri berdekatan dengan tebing.Yes, fish on lagi & berjaya digoda.





Species: Snakehead @ Ikan Haruan (2nd Catch)
Rod      : STORM_Mojo, 6-12 lbs
Reel     : SHIMANO_Scorpion MG1001
Line     : YGK_N-Walker Fluoro, 20 lbs
Lure    : SHINJU_Izu Spoon - NS






See? Berkesan teknik nie gais (kalau dia ada sembunyi dalam tu lah). Hehehe… Tak sebesar yang pertama tadi, janji strike!






Pindah lagi ke lokasi lain pulak. Jumpa lagi kawasan separa banjir lagi. Halangan yang jelas kat sini rumput lalang tepi tebing tu tinggi. Terpaksa pijak hati2 nak bagi rumput lalang tu clear sikit. Pelepah sawit & ranting2 yang ada kat situ jugak menjadi halangan. Salah cast, bye2 lure terkorban...




Lure aku gunakan kali ini jenis frogie lagi. Bila sambaran yang tidak tepat berlaku, aku cast lagi sekali kat kawasan yang sama dengan memperlahankan persembahan frogieYes, kali ini beliau tergoda akhirnya!




Species: Snakehead @ Ikan Haruan (3rd Catch)

Rod      : STORM_Mojo, 6-12 lbs
Reel     : SHIMANO_Scorpion MG1001
Line     : YGK_N-Walker Fluoro, 20 lbs
Lure    : BAKAU_Angry Frog



Can you see me? Telan habis. Bagi aku saiz 40cm & ke atas adalah saiz sedap layan idaman kalbu. Kena pulak yang kelaparan, perghhhhhh… ganas bertarung beb!




Seterusnya tak berapa jauh dari kawasan tadi nampak kawasan macam open berlopak gitu. Cast dari hujung melalui laluan sempit, satu sambaran tapi rabut pulak… Ulang balik & guna teknik tadi, goda perlahan2.





Nah, sambaran betul2 dipenghujung gigi air & kubiarkan dia telan sedikit sambil memecut laju sebelum aku hook-up. Yes, good size layan baik punya!




Species: Snakehead @ Ikan Haruan (4th Catch)
Rod      : STORM_Mojo, 6-12 lbs
Reel     : SHIMANO_Scorpion MG1001
Line     : YGK_N-Walker Fluoro, 20 lbs
Lure    : BAKAU_Angry Frog







Saiz kasar dari yang sebelum ini & beliau nie kuat melawan. Pandai dia bawak kat tempat banyak halangan. Nasib baik berjaya dipujuk keluar.








Aku teruskan lagi kat beberapa port namun dah semakin kurang sambutan. Hanya dikacau saiz cumil2 saja. Jam dah 12.30pm, namun kali ini kepanasan yang melampau aku rasakan. Letih & lapar. Mistake sebab sarapan dengan air kosong sahaja pagi nie.

Tak boleh tahan, aku sampai limit da… Korang tengok gambar nie pun dah terasa bahang kepanasan tu. Stop dahulu kali ini. Sebelum balit rumah, aku cari kedai makan dulu. Bergegar kelaparan tangan aku & perut asyik berkeroncong!







Lure(s) Of The Day
Spoon yang aku gunakan. Hook aku dah tukar gunakan single hook.
















No comments:

Post a Comment