"Saya akan melakukan yang terbaik untuk mengemaskini blog ini setiap hari Isnin."
"I'll do my best to update this blog every Monday."


Disclaimer

Disclaimer

26 March 2019

Haruan @ Striped / Common Snakehead #4/2019


Tarikh  : 23/03/2019 (Sabtu)
Lokasi : Ladang Kelapa Sawit, Kampung Empila
Masa   : 3.35pm - 5.15pm



Misi Kemanusiaan... Ada rakan yang memerlukan haruan selepas operate. So, program asal untuk memancing udang minggu nie aku batalkan. Tak menjanjikan apa2, hanya, "Insyaallah..." kataku kepada beliau. 

Sebenarnya bercampur-baur perasaan aku nak casting sebab hari nie aku terpaksa OT terlebih dahulu. Sehingga selesai jam 2pm baru merempit dari opis (Kuching) menuju ke port Ladang Kelapa Sawit, Kampung Empila, Samarahan. Nak sampai kat sini sejam lebih jugak dah melayang. Maka makin singkatlah masa nak cast.




Sampai jer kat ladang nie semua port heaven yang berpotensi kekeringan bahkan boleh nampak sehingga ke dasar. Tipis peluang kalau dah camgini. Selain itu taut pun banyak dipasang oleh pekerja2 ataupun orang2 kampung berdekatan. Setelah tak berhasil di beberapa lokasi, aku kira nielah lokasi yang terakhir aku berpanas cast (terbayang2 air 100 plus dalam kepanasan begini. Dem, lupa lak nak singgah beli tadi).



 
Nie merupakan antara laluan utama parit2 kat dalam ladang nie. Dari hujung nun jauh lagi yang korang tak boleh nampak aku dah try, hanya miskol kecil. Sehinggalah aku ikut gerak hati & think like a fish, aku cast serapat dengan tumbuh-tumbuhan air tu yang pada mulanya tiada apa2 yang berlaku. Cast kali ke-2, aku landingkan lure di atas tumbuhan air tu pulak & retrieved beserta pause, main goyang2 ala 2 jari cam apps. bodoh tik tok budak2 bahenol menari tu, pun masih sama. Cast kali ke-3 ke tengah sedikit dari tumbuhan, betul2 time lure terlindung sikit dari penglihatan aku, "Bommmmmm...", satu bunyi sambaran padu membaham dengan ganas. Terus aku sentap dengan kuat - Yes, Fish on bahenol!




Agak ganas pertarungan ini. Pecutan demi pecutan dalam cubaan melarikan diri menuju ke arah tumbuhan air tadi dapat dihalang dengan kombinasi set HCG (walaupun rod PE4, namun ianya agak light weight). Setelah berjaya ditarik ke kawasan sedikit lapang barulah strike seekor mama saiz kasar. Alhamdulillah...




Species : Haruan @ Common Snakehead
Rod       : Rod Ford_Battler_Retribution 64, PE4
Reel      : Shimano_Curado K 201HG
Line      :
Tri-Poseidon, 30 lbs (with Bimini Twist)
Lure     : Seahawk_Pop Hollow Frogie




Hoh, hanya sebelah sahaja sangkut.




Specimen berskala 52 cm.




Dengan berat 1.29 kg. Lama betul dah tak dapat saiz camgini... Memadai seekor nie yang berjaya ditangkap. Syukur niat membantu rakan yang memerlukan dimakbulkan. Rezeki beliau jugak nie. Kemudian aku kemas2 barang & terus memecut pulang dengan senyuman kepuasan.









 LURE(S) OF THE DAY

Dalam rupa semakin "uzur" masih mampu memberi perkhidmatan yang cemerlang.









No comments:

Post a Comment