"Saya akan melakukan yang terbaik untuk mengemaskini blog ini setiap hari Isnin."
"I'll do my best to update this blog every Monday."


Disclaimer

Disclaimer

06 July 2018

Ikan Bulan @ Tarpon #23-24/2018


Tarikh  : 01/07/2018 (Ahad)
Lokasi : Taman Sukma
Masa   : 6.30am - 6.00pm


 
Pagi ini aku plan ke Tasik Desa Ilmu terlebih dahulu. Sampai jer kat port & lama memerhati, masih lagi kurang frenzy boiling Tarpon. Lama betul dah tak nampak saat2 frenzy boiling kat sini... Aku park kat tempat aku cast Tarpon kasar hari Jumaat lepas untuk mencuba nasib.  Adalah jugaklah boiling sekitar & aku cuba cast, retrived cam biasa... terasa seperti sinker pulak yang kena "cium". Ngapalah ko tak cium clouser yang aku pakai... Setelah 2 jam, hanya kejadian tadi yang paling hampir. Kemudian aku pindah port ke Taman Sukma pulak...


Aku terus park kat rumah Pak Sedara aku. Sampai kat sini air pasang dah... Kelihatan boiling kecik2 & sekali-sekala boiling besar bermain sekitar kangkong. Memang port biasa dia main nie... Beberapa kali gak cast & beberapa kali jugak rabut. Kebanyakannya sinker tu jugak yang kena rembat... Kemudian ada boiling kat tengah, aku cast secepat yang boleh & retrived laju2 lagi, terus disambar tepat kat lure kali ini...




Akhirnya strike saiz remaja rempit.




Species : Ikan Bulan @ Tarpon (1st catch)
Rod       : Fishingking 210 (telescopic), Medium
Reel      : Shimano_Sienna 1000FE
Line      : Ichiban, 20 lbs
Leader :
Tri-Poseidon, 10 lbs
Lure     :
Hook (+ sinker size 2.0)




FYI, sebenarnya clouser aku dah habis sangkut! Aku tak bawak spare pulak hari nie. Mujurlah ada assist hook pada jig. So aku potong & modified sebagai lure mengantikan clouser.




Bila dah lama cast & tidak berhasil lagi kat port Pak Sedara aku tu, aku tengok boiling banyak kat tempat biasa tu. So aku pindah tempat pulak. Masa cast kat sini, sama jugak kes, singker jugak yang diserang. Aku bukan takde tambah hook kat singker tu, tapi bila aku tambah & cast, leader lak sering sangkut kat hook tu. Pastu aku buka balik hook tu... Aku speed cast cam biasa & strike akhirnya...




Huh, puas memujuk berhasil jugak akhirnya seekor lagi saiz remaja rempit.




Species : Ikan Bulan @ Tarpon (2nd catch)
Rod       : Fishingking 210 (telescopic), Medium
Reel      : Shimano_Sienna 1000FE
Line      : Ichiban, 20 lbs
Leader :
Tri-Poseidon, 10 lbs
Lure     :
Hook (+ sinker size 2.0)




Akrobatik kat air tidak berjaya, namun akrobatik kat darat baru berjaya memutahkan lure. Namun sudah terlambat. Hehehe... Air yang besar sampai petang dengan boiling yang kurang kali ini menamatkan sesi cast aku untuk minggu nie. Huh, selesai jugak karangan blog aku sepanjang cuti minggu lepas.








 LURE(S) OF THE DAY

Aku modified hook 7 eyes nie sebagai ganti clouser.




Hah, macam nielah jadinya. Mujarab jugak nie. Yang penting masa korang retrived tu kena laju2.
 


  



 Ragging Baitfly/Spinfly @ Setup untuk Clouser









No comments:

Post a Comment