"Saya akan melakukan yang terbaik untuk mengemaskini blog ini setiap hari Isnin."
"I'll do my best to update this blog every Monday."


Disclaimer

Disclaimer

08 March 2017

Riveria Strike 04/2017: Tilapia


Tarikh  : 28/02/2017 (Selasa)
Lokasi : Riveria, Kuching - Samarahan Expressway
Masa   : 7.30am - 3.30pm



Start semalam aku mula bercuti 5 hari. Semalam aku tak cast. Aku mencabut rumput kat rumah sepanjang hari. Kiranya training tangan lah nie sebelum cast. Hahaha... Walaupun aku masih belum berpindah & sebelum rumput2 tu bertukar menjadi hutan belantara, baik aku cabut2 jer rumput2 tu. Sambil2 berpeluh, lagi lambat rumput tu nak tumbuh memanjang.

So, hari ini selepas selesai urusan menghantar anak aku sekolah, "Cik Ta" bermain lagi dalam kepala aku. Ada lagi ka yang masih sudi menyerang lure? Kena siasat nie untuk mendapatkan jawapan. Cehhhhh...





Spek tu penting. Korang kena beli yang jenis polarized supaya pandangan clear sikit tengok air yang samar2 jernih tu. Trust me, berguna amat! Serta datang kat port nie terus aku pelan2 menghendap untuk menyiasat!





Memang ada kelibatnya tengah bergaduh mempertahankan kawasan jajahan! Terus aku cast untuk mempastikan sama ada jenis yang menyerang lure atau tidak. Hoh, tanpa ragu2, beliau menyerang lure aku... Lama gak aku memujuk tetiba satu kelibat meluru pantas dari bawah rumput sebelah kiri aku & membawa lure aku balik semula kat rumput tu. Terkejut Boboiiii...! Terus aku sentap sikit rod. Fish on! Yesssss! Stim punya bent rod UL Kuying Teton yang aku gunakan kali ini. Perghhhhh... lazat woo!





Lain yang dipujuk, lain lak yang dapat. Rupa2nya ada 2 ekor yang menyerang lure kat situ. Kasih layan dulu... Wohoooo!




Good size! Abaikan muka aku yang serius tu sebab geram kat Talapia nie tak bagi kerjasama untuk sesi fotografi. Entah snap ke berapa nie baru nampak perfect posing beliau. Tapi aku lak yang tak perfect posing. Cis...





Species : Tilapia (1st catch)
Rod       : Kuying _Teton, 2-4 lb
Reel      : Kuying_Thunder
Line      : Special Line x4_4 lb
Leader : Yamatoyo_8 lb
Lure     : Cultiva_Ring Kick Tail
Status  : Tapau @ Take a way...





Foul Hooked rupanya. Antara hujung mulut dan pipi.





Bila aku cari kembali yang seekor lagi tadi, dah takde kat situ. Mungkin beliau trauma melihat member nya kena cast. Hehehe... Tak jauh dari tempat tadi, ada macam "paranormal activity" lak aku tengok. Mesti siasat... Aku lihat kat dalam nie ada jugak Talapia tengah bermain2 cari pasal. Terus aku cast lure kat kawasan cetek tu.






Menyerang jugak! Baiklah, aktiviti meprovoked & waiting game bermula. Berkali2 gak kacau, namun hujung2 ekor sp jer "dipatuk2"nya. Kemudian aku tukar lure. Ofmer Wonder aku gunakan. Cast lagi & masih jugak belum "cun". Pastu mungkin tahap marahnya dah sampai limit, beliau gigit hujung bulu pada hook & inilah masanya, terus aku sentap rod & fish on bebeh!





Fight punya fight berjaya jugak dinaikkan. Yesssss...! Hari yang ceria bagiku. Apa? ada signboard tak boleh pancing? Mana? Kat belakang aku tu ke? Ooo... Kalau pancing duduk (membottom) memang tak boleh. Tapi aku Casting (berdiri & sentiasa bergerak), so dibolehkan! Itu pemahaman aku lah yang educated tahap SPM jer. Harap maklum...





Species : Tilapia (2nd catch)
Rod       : Kuying _Teton, 2-4 lb
Reel      : Kuying_Thunder
Line      : Special Line x4_4 lb
Leader : Yamatoyo_8 lb
Lure     : Ofmer_Wonder 50
Status  : Tapau @ Take a way...






Lagi sekali foul hooked. Kali nie kat sebelah atas luar mulut.








LURE(S) OF THE DAY

















 

No comments:

Post a Comment