"Saya akan melakukan yang terbaik untuk mengemaskini blog ini setiap hari Isnin."
"I'll do my best to update this blog every Monday."


Disclaimer

Disclaimer

21 July 2016

Snakehead Report (3rd weeks of July 2016)


Tarikh  : 11/07/2016 (Isnin)
Lokasi : Dahan (area Bengoh)
Masa  : 8.30am - 1.00pm




Yo, setelah agak lama bercuti, new casting season aku bermula. Ajakan dari Masterji Sayvers (ber5 turun kali ini) untuk menduga Sebarau, aku sambut dengan set casting terbuka... Lokasi pilihan utama adalah di Kampung Giam. Tapi semalam hujan yang lebat, menyebabkan air keruh amat!

Terpaksa Plan B, kat port Dahan (diorang panggil) tak jauh dari area Bengoh. 1st time aku ke port nie beb! (Kalau nak gi sorang2 lagi nie silap2 leh sesat aku. Biasalah memori dah berkarat. Kena 2 3 kali pergi baru dapat ingat. Cam banyak simpang jer). Tak terlalu jauh jugak port nie. Boleh lah...



Wow, superb view.





Port start dari bawah jembatan nie menuju ke hulu dalam tu. Kat hilir lain hari kami terjah...





Keruh lak air. Tapi tak sekeruh kat Kampung Giam masa Plan A tadi.





Setelah beberapa lokasi sekitar tepi sungai yang berpotensi sebelum nie (menurut Masterji Chia), entah mengapa kali ini belum ada lagi sambaran. Kemudian aku cast selari kat batang pokok mati bawah tu, terus sesuatu melarikan lure aku dengan gaya "shaking" yang agak kuat.





Cehhhh... aku ingat Sebarau tadi. Rupa2nya sang Bujuk! Walaupun bukan sasaran utama, namun terubat jugak akhirnya "vibrate" sebulan lebih aku tak cast. Good start for my New Casting Season.





Species : Bujuk @ Forest Snakehead (Channa Lucius)
Rod      : Kuying _Teton, 3-8 lb
Reel     : Kuying_Tornado 101  v2.0
Line     : Tri-Poseidon PE x4_8 lb
Leader : Yamatoyo_Fluoro Shock Leader, 16 lb
Lure    : OR Craft_Spearyu 60s (SP60S-PC)
Hook   : Mustad_In line Single, Ultrapoint Size 4
Status : C&R





Perghhhh... Solid hooked up tu. Mau taknya susah beliau nak meronta untuk melepaskan diri. Hanya seekor nie jer yang berjaya dicast dalam komplot kali ini.





Gaya Masterji Chia cast...





Beberapa "Banglo" Mewah yang tidak berpenghuni.





Banyak "Banglo" wooo... Sayangnya penghuni out station entah ke mana.





Rehat kepenatan bersama Masterji Sayvers. Thank you ko sudi bawak aku kat port nie. Will komplot again next time.





Sempat mandi lagi tu. Aku lak malas nak berendam sebab sejok...
 


 


  LURE(S) OF THE DAY










Tarikh  : 12/07/2016 (Selasa)
Lokasi : Riveria, Kuching - Samarahan Expressway
Masa  : 8.30am - 1.00pm

 

Lewat sikit aku bermula cast di Riveria. Biasanya 6.00am - 6.30am aku dah terpacak kat sini. Tapi masih ada sedikit urusan di opis yang perlu aku urusankan. Lepas selesai baru aku pecut ke Riveria.

Dalam misi mencari Lauk Grade A, setelah tiada sambutan, aku tukar lure. Kali ini aku try layan Snakehead jer buat hilang vibrate. Ada gak "ganguan" dari baby Snakehead yang cuba untuk membaham lure. Tapi apakan daya, mulut beliau masih kecik, so cium2 jer lah..

 

 
Aku cast betul2 kat bawah rimbunan tu, terus lure aku dibaham & dilarikan.

 


Hoh, berjaya didaratkan.

 


Species : Haruan @ Common Snakehead
Rod      : Kuying _Teton, 3-8 lb
Reel     : Kuying_Tornado 101  v2.0
Line     : Tri-Poseidon PE x4_8 lb
Leader : Yamatoyo_Fluoro Shock Leader, 16 lb
Lure    : Ricklure_3.5cm, 5g
Status : C&R

 


Telan habis! Lapar sangat rupanya. Seekor ini jer yang aku dapat. Pastu aku berpindah tempat kat beberapa port lain. Namun kumpau...






 
  LURE(S) OF THE DAY










No comments:

Post a Comment