"Saya akan melakukan yang terbaik untuk mengemaskini blog ini setiap hari Isnin."
"I'll do my best to update this blog every Monday."


Disclaimer

Disclaimer

23 May 2016

Snakehead Report (4th weeks of May 2016)


Tarikh  : 19/05/2016 (Khamis)
Lokasi : Sekitar Kota Samarahan, Sarawak
Masa   : 5.40pm - 6.45pm




Salam ols… Faktor kumpau menyebabkan blog nie tak update. Lama gak aku kumpau kali ini. Faktor utama disebabkan rabut & masa cast pendek kerana ada komitmen lain kebelakangan ini. “Vibrate” tak payah nak cakap. Jadi tukang Like status FB kawan2 jerlah jawapnya.

Syukur kali ini reda gak vibrate tu dengan tangkapan Snakehead. Memandangkan kebelakangan nie asyik hujan (dah tak menentu), port peberet aku di Samarahan pun dah semakin ditutup teratai & keladi bunting, so aku turun bawak set Medium Heavy untuk main Heavy Cover.





Sebahagian kawasan yang semakin ditutup keladi bunting & rumput2 yang menjalar. Air yang besar melimpah lepas hujan lebat pagi ke petang.  

Cast ku dipangkal2 keladi & “pocket” tidak ada respone. Ketika retrieve kat tengah2, tetiba lure aku “hilang” disambar. Biar 3 saat dulu dibawak lari kemudian baru aku sentap & fish on…






Alhamdulillah… Tangkapan pertama setelah kumpau berpanjangan. Selain dari nak hilangkan vibrate, aku plan nak tapau seekor buat sup. Namun saiz camgine tak sesuai bagi aku. So, aku C&R…





Species: Haruan @ Common Snakehead (1st catch) 
Rod      : Expert Graphite_Carbon Cube, 10-20 lb 
Reel     : Kuying_Tornado 101  v2.0
Line     : Tri-Poseidon PE x4_30 lb 
Leader: Main Line to Bangkok Hooker Twist
Lure    : SureCatch_Tiny Frog
Status : C&R



 

Leader yang aku gunakan adahlah Line 30lb tu (Main Line) yang dibuat menjadi leader (30lb -60lb-120lb, 3 peringkat jadinya bila dah siap), hasil perkongsian sahabat FB, mendownloadnya dari youtube. Bangkok Hooker Twist namanya.  

Kalau korang cari dalam youtube nama Bangkok Hooker Twist tu grenti lain yang keluar. Kihkihkih... Biasanya untuk heavy cover diorang guna ikatan Bimini Knot. Tapi bagi aku senang lagi nak buat ikatan Bangkok Hooker Twist.






Setelah beberapa kali aku cast & tiada sambutan, aku bertukar kat port wajib ditry lak. Sampai kat sini aku cuba kat tempat yang berumput tebal & bersamai. Nothing happened. Kemudian aku berpusing kat depan lak. Kelihatan anak2 Snakehead bermain berdekatan tebing  jauh sikit dari tempat aku berdiri. Hrmmmmmmm… Mesti korang dapat meramal action seterusnya. Hahaha… 

2 3 kali aku kacau kat kawanan anak Snakehead tu namun tiada “gangguan”. Kali ke-4 aku cast diluar kawasan anak2 Snakehead tu bermain & satu sergapan ganas dari bawah membenam lure aku ke bawah. 1… 2… 3! Aku sentap kuat2 terus strike. Fish on ke-2, kali ini sang mama kuat melawan!





Wohoooo… Berjaya dinaikan! Sang mama yang membuat adrenaline aku kencang. Kebanyakan camgini lah purata saiz mama kat sini. Payah dah nak cari saiz 1kg ke atas. Yang nie pun aku rasa cam 1kg. Takpun hampir2 1kg. 





Species: Haruan @ Common Snakehead (2nd catch) 
Rod      : Expert Graphite_Carbon Cube, 10-20 lb 
Reel     : Kuying_Tornado 101  v2.0
Line     : Tri-Poseidon PE x4_30 lb 
Leader: Main Line to Bangkok Hooker Twist
Lure    : SureCatch_Tiny Frog
Status : C&R






Tak jadi gak aku nak tapau buat sup sebab banyak babies dia tadi. Kalau ekot dah ngam sangat saiz tapau nie. Nasib ko baik kali nie...







Masa tengah cast, wassap dari kenalan melalui FB - Pete Jang tengah OTW nak join. Dia yang dulu cast sebenarnya tapi kat port lain. Sesat jap, pastu baru jumpa. Sekejap jer dapat komplot bersama memandangkan hari semakin gelap. Next time bro kita komplot full time.




Semakin mengheavy cover dah port permainan aku nie. Mau taknya wajib ada 1 set HCG...







   LURE(S) OF THE DAY










No comments:

Post a Comment