"Saya akan melakukan yang terbaik untuk mengemaskini blog ini setiap hari Isnin."
"I'll do my best to update this blog every Monday."


Disclaimer

Disclaimer

09 August 2018

Ikan Bulan @ Tarpon #30/2018


Tarikh  : 3/08/2018 (Jumaat)
Lokasi : Taman Sukma
Masa   : 6.50am - 4.30pm


"Terlewat" aku kali ini sampai kat Tasik Desa Ilmu selepas hantar anak sekolah. Biasanya pukul 6.15am aku dah terpacak kat sini. Bagi aku maximum 6.30am MESTI dah start cast. Pagi nie meriah sikit boiling tapi masalahnya cam biaslah, nun jauh di sana... Pastu bila ko cast sejauh2nya, tetiba boleh pulak di buat boiling dekat2 nak mampus! Macam dia stanby dengar lure ko jatuh, pastu pakat sekampung keluar buat boiling depan2 kau! Arghhhhhhhh.... stress!


Sampai pukul 8.30am bila dah sunyi sepi, aku tukar port ke Riveria pulak. Pun kumpau jugak kat sana. Tukar lagi ke Tabuan Desa & 2 hari berturut2 jugak kumpau. Last choice, aku Taman Sukma... Macam nielah rutin port public menarpon aku. Tak banyak port buat masa nie.





Pada mulanya air masih besar. Menjelang tenghari baru start nak surut. Lepas solat Jumaat, aku terus ke port belakang rumah bapak saudara aku. Sampai jer dah start jauh surut dari sebelumnya.




Hari nie boleh pulak diorang bukak gate air besar2! Semalam terbuang masa jer aku tunggu nak surut! Kurang belacan betul "penjaga" nie! Sukati jer dia nak bukak ke tidak, besar ke kecik. Tak paham aku wei... Pun begitu, ada sedikit meriah boiling, tapi asyik sinker pulak yang digigit. Setelah sekian lama & puas memujuk, barulah cast ke hujung belah kiri dengan teknik fast jerk berhasil dengan fish on...

 

Jadilah... seekor perlepas gian di saat aku mendambakan setelah seharian cast.




Species : Ikan Bulan @ Tarpon 
Rod       : Kanicen Nix_Sailang, 2-6 lbs
Reel      : Shimano_Sahara 500FE
Line      : Special Line, 4 lbs
Leader :
YGK_N-Walker, 10 lbs
Lure     :
Clouser (+ sinker size 2.0)




Solid hook-up kat mulut bawah. Hanya seekor ini yang berjaya dijinakan. Ah, janji strike!







  LURE(S) OF THE DAY

Clouser Minnow.






 
 Ragging Baitfly/Spinfly @ Setup untuk Clouser






Sinker.









No comments:

Post a Comment