"Saya akan melakukan yang terbaik untuk mengemaskini blog ini setiap hari Isnin."
"I'll do my best to update this blog every Monday."


Disclaimer

Disclaimer

03 January 2022

Bujuk @ Forest Snakehead @ Channa Lucius #1/2022

Tarikh  : 02.01.2022 (Sabtu)
Lokasi: Sekitar Bau


Assalamualaikum & salam sejahtera gais. Selamat tahun baru 2022. Semoga tahun nie sama2 kita strike bertalu-talu. Tahun 2021 personally sedikit mengeciwakan bagi aku di mana masa cast aku agak terbatas. Harap lebih cemerlang kali ini hendaknya.

Aku membuka tirai 2022 ini dengan layan stream terlebih dahulu. Masih lagi keadaan cuaca yang tidak menentu, beberapa port airnya agak keroh & tinggi. Tah lah, kalau kat Semenanjung galak pulak sebarau/ kelah/ tengas time gitu tapi kat tempat aku nie memang susahlah nak strike...

 

 

Nie port ke-2 aku & Apiz terjah setelah port pertama agak keroh & deras. Walaupun air nampak cantik, namun penghuni dasar tak kelihatan...




Memang payah nak lihat kelibat seekor pun. Mungkinkah di bawa arus deras semalam hingga jauh ke hilir entah di mana...




Hinggalah aku nak buat shot bagi video, praktis kat sini cast lure & tetiba terus disambar sesuatu...




Ku sangkakan sebarau yang menyambar, rupa-rupanya baby bujuk. Patutlah tiada pecutan menggila masa strike tu.





Species: Bujuk @ Forest Snakehead @ Channa Lucius 
Rod      : Custom 246C, 2-6 lb
Reel     : Shimano_Curado BFS XG
Line     : Seaknight, 8 lb
Leader: YGK_N-Walker, Fluoro 10 lb
Lure    : No Brand_Sinking Minnow (50mm,5g)


 

 

Masih lagi level baby, syukurlah setelah beratus-ratus kali lempar, strike jugak sebagai pembukai tirai 2022.

 

 

 

Cantik amat kaler beliau nie. Warna pun cerah. Maklumlah, Bujuk sungai pergunungan... Kebiasaannya kepekatan warna bujuk nie mengikut lokasi dia tinggal.

 

 

 

Kecil tapak tangan, namun tetap awesome catch!... Pun begitu, hanya seekor nie sahaja yang berjaya ditangkap & terlucut seekor sebarau kecik masa otw nak tukar port

Port yang seterusnya pun tak dapat cast, air masih keroh & deras. So, balik jerlah... Wokeh, sehingga ketemu lagi gais, thank you for your time & see you when i see you!



 

 Lure(s) Of The Day

 Lure bajet favorate aku. Hook tukar, pakai single hook.

 

 

 

 Extra

Hook yang macam nie. Kali ini aku try pakai brand nie lak. Bajet & ada keras sedikit. Harap2 tak berkarat & yang penting aksi lure tak lari sangat.

 

 

 

Split ring pulak aku sukai pakai jenama nie. Cuma bila dah takde saiz 3.0 tu aku pakai saiz 3.5.

 

 

 

 

No comments:

Post a Comment