"Saya akan melakukan yang terbaik untuk mengemaskini blog ini setiap hari Isnin."
"I'll do my best to update this blog every Monday."


Disclaimer

Disclaimer

31 March 2014

Snakehead Report (5th week of March 2014)


Tarikh: 24/03/2014 (Isnin) 
Lokasi: Port Summer Mall, Kota Samarahan 
Masa  : 5.35pm - 6.45pm




Cast kali ini aku nak test drive lure DIY "Angry Rat" (AR) yang baru. Bukan apa, aku masih tak berpuas hati dengan actionnya. Aku masih belum jumpa apa yang aku mahu. Harap kali ini menjadilah. Dah semakin addict aku gunakan lure jenis nie...





DIY - "Angry Rat" (AR) yang ke-3.







Snakehead (47cm)

Rod: Okuma "Nemesis" (NEC562L_4-10 lb)
Reel: Shimano Calcutta "Conquest 51"
Line: Power Pro, 20 lb
Leader: YO-ZURI "H.D. CARBON", 30 lb(100% Fluorocarbon)
Lure: DIY Lure - "ANGRY RAT" (AR)





Osemmmmmmmm...! AR hanyir sudah walaupun seekor jer dapat. Seekor lagi tak hook-up!





Another view. Average size.







Puas hati betul aku dengan action AR yang ke-3 nie. Akhirnya aku temui apa yang aku mahu pada actionnya; Slow retrive - menghasilkan "knock a head" & fast retrive - menghasilkan pergerakan "zig-zag". Itulah action yang aku carik. Just sikitttttttttt jer ejas. Mau ditambah "lemak" sedikit. So, malam tu gak aku "operate" kedua-dua AR aku tu.




Gine lah lepas aku ejas... Sebelum tu AR putih tu terlentang. So, sekarang baru nampak balance. Harap actionnya x berubah bahkan bertambah baik. Kalau takde pa2, ptg nanti aku test drive sekali lagi.













 
*FREESTYLE STREET FISHING*









Tarikh: 26/03/2014 (Rabu) 
Lokasi: Port Summer Mall, Kota Samarahan 
Masa  : 5.45pm - 7.00pm




Selepas kumpau semalam & port Summer Mall (SM) nie dipenuhi oleh Geng JJ (Geng Jaring & Jala) hingga memblock laluan keluar masok snakehead, hari ini tertulis rejeki yang mengembirakan buat ku.

Aku telah memecah Personal Record, TWICE in 1 1/2 hours... Syukur alhamdulillah, tercapai jugak sasaran aku selama ini untuk menaikan snakehead berskala 60cm! Apa yang menariknya, 2 kali aku dapat saiz tu!

Rekod lama - 58cm panjang & 1.9kg berat.
Rekod baru - 60cm panjang & 1.9kg berat.
New NEW RECORD - 60cm panjang & 2.2kg berat.




Bestnya takde Geng JJ.





Hujung kat tebing tu kalau diperati betul2 ada sorang caster. So 2 orang jer hari ini.





Mendamaikan & tenang. Air pun jernih tanpa ada jaring & jala.





1st catch - Snakehead (60cm, 1.9kg)

Rod: Okuma "Nemesis" (NEC562L_4-10 lb)
Reel: Shimano Calcutta "Conquest 51"
Line: Power Pro, 20 lb
Leader: YO-ZURI "H.D. CARBON", 30 lb(100% Fluorocarbon)
Lure: DIY Lure - "ANGRY RAT" (AR)





Close-up.





Yessss...! Sekian lama aku menunggu untuk mendapatkan snakehead berskala 60cm panjang , tertunai jugak akhirnya.






Another pose... Hehehe...





Good size with 1.9kg.






C&R untuk generasi yang akan datang... Ada gak dikalangan "penonton" yang melihat aku fight ikan ini, mempersoal mengapa aku lepas balik. Adoiyaiiii... Tak pernah dengar C&R ke? Catch & Release? Tangkap & Lepas? Semua tu samalah... Ini semua untuk sport fishing. Sabar jer lah...








Inilah yang dikatakan kalau dah rejeki. Sekali lagi aku memecah rekod peribadi tadi dengan tangkapan yang ke-2 pulak.



2nd catch - Snakehead (60cm, 2.2kg)

Rod: Okuma "Nemesis" (NEC562L_4-10 lb)
Reel: Shimano Calcutta "Conquest 51"
Line: Power Pro, 20 lb
Leader: YO-ZURI "H.D. CARBON", 30 lb(100% Fluorocarbon)
Lure: DIY Lure - "ANGRY RAT" (AR)




Close-up. Lure DIY - "Angry Rat" (AR) inside.





Best fight! 1st time aku merasa tentangan berskala 2kg. Tekan habis & kaw2 beb! Bergetar tangan aku angkat yang nie.





Another pose. WTF (What The FISH)! Hahaha...





\ (' - *) /  Osemmmmmmm... 2.2kg!





As usual, C&R...







*FREESTYLE STREET FISHING*












Tarikh: 27/03/2014 (Khamis) 
Lokasi: Port Summer Mall, Kota Samarahan 
Masa  : 5.45pm - 6.50pm




Turun lagi ke port yang biasa dalam mencari golongan "Megatron" yang lebih kaw lagi, masih belum ditemui. Sampai kat port tu, aku lihat air bercampur keruh. Sah, memang Geng JJ baru selesai agaknya. Walaupun keadaan airnya begitu, syukur naik gak 2 ekor...




1st catch - Snakehead (54cm, *1kg++)

Rod: Okuma "Nemesis" (NEC562L_4-10 lb)
Reel: Shimano Calcutta "Conquest 51"
Line: Power Pro, 20 lb
Leader: YO-ZURI "H.D. CARBON", 30 lb(100% Fluorocarbon)
Lure: DIY Lure - "ANGRY RAT" (AR)





Close-up.






Timbang abis bateri pulakkkk... Tak tahu berapa berat sebenar. Yang pasti memang cecah 1kg.






2nd catch - Snakehead

Rod: Okuma "Nemesis" (NEC562L_4-10 lb)
Reel: Shimano Calcutta "Conquest 51"
Line: Power Pro, 20 lb
Leader: YO-ZURI "H.D. CARBON", 30 lb(100% Fluorocarbon)
Lure: DIY Lure - "ANGRY RAT" (AR)





Close-up.









*FREESTYLE STREET FISHING*

    




No comments:

Post a Comment